ISLAM DAN HOSPITALITI KINI


7.0 Pendahuluan

Daripada yang telah dipaparkan di dalam enam bab yang lalu jelas memperlihatkan kepada kita bentuk-bentuk etika dan etiket hospitaliti Islam sama ada dari segi teori ataupun amali. Kekuatan hospitaliti Islam adalah diasaskan pada kekukuhan Akidah dan Syariah Islam, dalam konteks hubungan dua arah iaitu hubungan individu dengan Allah SWT dan hubungan individu sesama mereka.

Apabila perbincangan hospitaliti Islam ini dikaitkan dengan persoalan hospitaliti konvensional yang kini merupakan industri hospitaliti yang dominan sama ada berkaitan operasi perhotelan dan restoran ataupun melibatkan kegiatan yang lebih meluas seperti khidmat kaunter, pejabat pos, bank, pasar dan sebagainya, maka ia akan lebih tertumpu kepada beberapa perbezaan yang memisahkan kedua-duanya tanpa mengenepikan aspek-aspek persamaan daripada sudut hukum syara‘.

Di sini saya cuba memaparkan beberapa perbezaan antara kedua-duanya yang melibatkan persoalan konsep operasi, objektif operasi, asas yang menjadi pegangan mereka dalam menjalankan aktiviti hospitaliti.

Persoalan-persoalan itu dihubungkan dengan asas-asas teori dan amali yang mendasari kegiatan cara hidup manusia dengan fokus utama kepada kegiatan hospitaliti.

7.1 Konsep Operasi

Konsep hospitaliti Islam dalam menjalankan operasinya bertitik tolak daripada rasa kesedaran keimanan kepada Allah SWT sebagai Tuhan pencipta dan pemelihara sekalian makhlukNya.

Daripada kesedaran dan keinsafan iman telah mendorong hambanya melafazkan kesyukuran di atas nikmat-nikmat yang telah diberikanNya. Rasa kesyukuran itu telah diluahkan kepada sesama hamba-hambaNya terutamanya mereka yang amat memerlukan pertolongan yang terdiri daripada pengunjung atau tetamu.

Pertolongan yang diberi berupa memenuhi segala keperluan mereka serta sentiasa beradab sopan dalam melayani tetamu atau pelanggan. Pertolongan yang diberikan itu tidaklah percuma begitu sahaja melainkan dijanjikan oleh Allah SWT dengan nikmat dan rahmatNya pada Akhirat.

Oleh itu pertolongan individu yang dibalas dengan tuba tidaklah berakhir di situ sahaja kerana ada pembalasannya pada hari pembalasan. Rasa keimanan dan ketakwaan telah mengajak penyambut tetamu Muslim bersiap sedia menerima kedatangan tetamu dan melayani mereka tanpa rasa curiga, sebaliknya layanan yang diberikan penuh dengan sopan santun dan keimanan.

Kunjungan tetamu tidaklah terikat kepada tempat-tempat tertentu sahaja seperti di kediaman persendirian, hotel atau restoran sahaja. Malah ia melimputi semua tempat selagi ada pengunjung dan ada yang dikunjung maka individu yang dikunjung itu sewajarnya melayani setiap pengunjung itu mengikut keperluan mereka dan kemampuan yang ada.

Pengunjung yang tiba di rumah-rumah persendirian hendaklah dilayan seperti anda ingin dilayani. Sudah tentu mereka memerlukan makanan, minuman, kerehatan dan sebagainya. Sewajarnya kemudahan yang dibekalkan itu tidak dikenakan bayaran, kerana sudah dimaklumi bahawa rumah kediaman persendiri itu bukanlah premis perniagaan.

Menyedari hakikat itu segala bentuk keperluan makanan dan minuman hendaklah diberikan sekadar keperluan mereka, tanpa menyusahkan atau membebankan diri dalam melayani mereka. Yang penting ialah layanan sopan santun dan budi bahasa hendaklah diutamakan seperti senyuman, perkataan yang baik-baik, tidak memperlihatkan sikap kekakuan, sentiasa bermesra dan sebagainya.

Demikianlah pula pengunjung yang datang ke premis-premis perniagaan, hotel, restoran, kaunter perkhidmatan, klinik, hospital, pejabat pos dan sebagainya. Segala keperluan pengunjung hendaklah diutamakan. Oleh sebab operasi berkenaan merupakan perniagaan dan khidmat, maka semuanya memerlukan banyaran, dan tidak ada daripada mereka yang inginkan percuma.

Yang penting ialah sikap staf yang mengendalikan operasi hendaklah sentiasa cekap menjalankan tugas serta dengan sopan santun dan bijaksana supaya kehadiran pengunjung atau tetamu itu sentiasa dimuliakan.

Seimbas lalu kelihatan seolah-olah tidak ada perbezaan konsep apabila dikaitkan dengan hubungan sesama manusia, walaupun ada perbezaan ketara dari segi hubungan dengan Allah SWT.

Pada hal jika diteliti hubungan sesama insan yang terbentuk atas dasar keimanan kepada Allah SWT tidaklah sama dengan hubungan sesama insan yang didirikan bukan atas dasar keimanan kepada Allah SWT.

Dalam hubungan sesama insan mengikut pandangan hospitaliti konvensional adalah sekadar berasa tanggungjawab menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat.

Dalam lain perkataan konsep hospitaliti konvensional adalah bertitik tolak daripada kemesraan sesama insan iaitu hubungan sesama insan menurut kerangka konsepnya adalah daripada prinsip-prinsip kemanusiaan cara Barat. Para ahli kemanusiaan lazimnya melakukan kebaikan kepada manusia di dunia dalam rangka berperikemanusiaan adalah untuk kehidupan di dunia semata-mata dan tidak ada kaitan dengan keyakinan terhadap hari pembalasan.

Oleh itu daripada keterangan di atas dapat disaksikan perbezaan yang ketara antara pendekatan Islam dengan konvensional daripada kerangka konsep, sikap dan pendirian mereka terhadap hospitaliti Islam.

Akibat pendirian berkenaan, layanan yang diberikan mengikut pandangan Islam adalah menjangkau batas-batas kepentingan duniawi yang lebih sempurna, ikhlas, berterusan dan sentiasa mengharapkan keredaan Allah SWT (mardatilLah), berbanding pandangan konvensional yang bersifat sementara, berubah-ubah, trial and error, berasaskan manfaat (utility) sama ada dari segi kuantitatif maupun kualitatif malah sering kali berasaskan perkiraan keuntungan maksimum, dan amat berduka apabila tidak memperoleh yang harap-harapkan.

Oleh itu tidak hairanlah terdapat jurang perbezaan yang besar antara etika dan perniagaan iaitu wujudnya perberkenaanan nilai di antara “Peraturan Perniagaan” dengan “Peraturan etika / moral”.

Pada asasnya hospitaliti melibatkan pelaksanaan nilai-nilai murni dalam pelayanan. Setiap nilai berasaskan perkara yang diketahui, maka dengan secara tidak langsung ia berkait rapat dengan epistemologi.

7.2 Epistemologi

Epistemologi bererti teori berkenaan pengetahuan, terutamanya yang berkaitan dengan kajian berkenaan kesahihan, kaedah dan skop sesuatu pengetahuan.

Al-Qur’an bukanlah satu huraian falsafah mahupun akademik berkenaan epistemologi, ia tidak memberi definisi ilmu yang ringkas lagi padat.

Walau bagaimanapun ciri-ciri penting berkenaan doktrin ilmu dapat dilihat dengan jelas dari ayat-ayatnya.

Dalam epistemologi Islam terdapat petunjuk-petunjuk berkenaan sumber tertinggi bagi ilmu. Banyak ayat al-Qur’an menerangkan berkenaan Tuhan yang maha mengetahui, maha melihat, maha bijaksana dan sebagainya. Allah SWT juga menjelaskan dirinya yang Maha Mengetahui perkara-perkara ghaib.

Oleh itu sumber tertinggi dan mutlak segala ilmu manusia adalah Allah SWT sebab Dia mengajar manusia segala sesuatu yang dikhendakiNya. Para Malaikat juga mengakui bahawa mereka tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang banyak melainkan yang telah diajarkan oleh Allah SWT kepada mereka. Lebih-lebih lagi manusia terlalu terhad ilmu mereka hanya diperolehi ilmu itu melalui intelek, persepsi deria atau intuisi, dan terlalu amat sedikit ilmu pengetahuan yang diajarkan oleh Allah SWT kepada manusia berkenaan alam ghaib seperti ilmu pengetahuan berkenaan roh.

Mengenai ilmu berkenaan hospitaliti ini melalui Rasulullah SAW, Allah SWT telah menjelaskan dengan lengkap cara seseorang pelayan atau penyambut tetamu itu harus lakukan terhadap tetamu atau pengunjung mereka.

Sejak dari mula persiapan menyambut kehadiran mereka, menyambut kedatangan mereka, melayani mereka, sehinggalah mengiringi mereka pulang. Kesemua ini sesuai dengan tabiat dan kecenderungan murni manusia seperti telah dijelaskan di dalam bab enam yang lalu.

Bertitik tolak daripada epistemologi menemukan kita dengan teori nilai (aksiologi). Secara keseluruhannya, menyentuh persoalan berhubung dengan sumber pengetahuan berkenaan etika dan etiket melayani tetamu kesemuanya berdasarkan sumber pertama iaitu wahyu seperti yang termaktub di dalam al-Qur’an dan al-hadith Rasulullah SAW.

Jika diteliti konsep dan amalan hospitaliti konvensional, jelas terbukti bahawa ia bertitik tolak daripada epistemologi dan aksiologi Barat. Maka hospitaliti konvensional tidak berdasarkan wahyu, sebaliknya sumber pengetahuan dan sumber nilai mereka adalah berdasarkan akal fikiran, kajian sains dan pengalaman dan warisan etika yang sedia ada dalam tradisi Barat yang berpendapat bahawa
sumber pengetahuan etika hospitaliti boleh difikirkan.

Ini bermakna sumber nilai-nilai etika mereka bukan dari wahyu, sedangkan yang diiktiraf oleh Allah SWT adalah nilai etika yang datang dari al-Qur’an dan al-Hadith Rasulullah SAW.

Jika diteliti pemikiran konvensional ternyata epistemologi amat dipengaruhi oleh kajian sains dan penggunaan akal fikiran yang mencapai kemantapannya setelah Revolusi Sains pada abad ke-17M.

Demikianlah apabila memperkatakan berkenaan hospitaliti konvensional, segala pengetahuan yang digunakan dalam melayani tetamu adalah merujuk pada fikiran dan kajian sains, dan nilai-nilai yang bersifat emosi.

Mengikut pandangan konvensional manusia itu mempunyai kekuatan yang tersendiri tanpa ada kaitan dengan kekuasaan Tuhan yang merupakan sumber kepada segala kekuatan, manusia berpotensi menyelesaikan permasalahan sendiri tanpa bantuan mana-mana kuasa lain.

Mereka mempercayai melalui akal fikiran dan kajian sains, semua persoalan hidup dapat diselesaikan. Hakikat ini dinyatakan dengan jelas dalam salah satu prinsip humanisme sekular seperti iaitu humanisme, yang meletakkan kepercayaan yang tertinggi kepada manusia.

Percaya bahawa manusia mempunyai kuasa atau potensi menyelesaikan masalahnya sendiri, melalui pergantungan utamanya di atas akal dan kaedah saintifik yang digunakan dengan berani dan visi.

Dari sini dapat dilihat perbezaan epistemologi mengikut Islam dan humanisme Barat. Sumber ilmu tertinggi menurut pandangan Islam adalah wahyu. Allah SWT sebagai Ilah dan sebagai Pencipta (Khaliq), Pengatur, Pemelihara dan Pentadbir (Rabb).

Oleh itu Dia lebih berhak menentukan peraturan termasuk melayani tetamu. Segala peraturan yang melibatkan hukum dan akhlak wajib dipatuhi. Manusia tidak berhak mencipta peraturan atau undang-undang sendiri dengan mengenepikan hukum Allah SWT.

Manusia dibenarkan berijtihad, jika sekiranya tidak ditemui peraturan berkenaan di dalam al-Qur’an atau al-Hadith. Melalui perbezaaan-berbezaan inilah yang menjauhkan jurang antara hospitaliti Islam dengan hospitaliti konvensional.

7.3 Asas Keimanan

Menurut ajaran Islam, semua aktiviti yang dijalankan oleh umat Islam adalah bertitik tolak daripada keimanan kepada Allah SWT. Itulah idealisme Islam. Pemikian juga dalam melaksanakan hospitaliti ini dilakukan semata-mata kerana menjalankan perintah Allah SWT sebagai mengabdikan diri kepadaNya. FirmanNya;

Terjemahannya: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). (Surah al-Baqarah 2:255)

Dalam hubungan ini, ia berbeza dengan pendekatan konvensional. Asasnya ialah humanisme sekular. Mengikut pandangan humanisme sekular, manusia merupakan suatu hasil evolusi alam yang ia menjadi sebahagian daripadanya. Apabila seseorang insan itu mati, ia tidak hidup kembali. Sesuai pula dengan kepercayaan mereka bahawa perkara-perkara ghaib (supernatural) adalah sebagai metos semata-mata. Oleh itu perkara-perkara mengenai ibadah, dosa, pahala dan pembalasan pada hari akhirat tidak wujud bagi mereka.

7.4 Syariah

Syariah Islam mempunyai ciri-ciri keistimewaannya yang tertentu iaitu mempunyai sifat kesempurnaan berbanding peraturan ciptaan manusia. Ia mengandungi sistem dan hierarki nilai yang sempurna dan lengkap, mampu menangani segala persoalan dan keperluan manusia, sempurna dari segi prinsip dan teorinya; yang dapat memenuhi keperluan manusia pada masa sekarang atau pun pada masa yang akan datang.

Di samping itu kedudukan Syariah Islam lebih tinggi berbanding peraturan yang dibuat oleh manusia. Ia dapat mengatasi permasalahan sesuatu masyarakat walau tinggi mana sekali pun kedudukan masyarakat itu. Seterusnya kelebihan Syariah Islam adalah sentiasa berkekalan jika dibandingkan dengan peraturan ciptaan manusia. Ia kukuh dan tetap memandangkan nas-nasnya tidak menerima perubahan walau berapa lama sekalipun dan tidak mudah diserap mana-mana pengaruh asing. Walaupun demikian, ia tetap dapat berfungsi di dalam semua tempat dan zaman.

Mengikut pandangan Islam, kehidupan adalah milik Allah SWT. Allah SWT yang menjadikan manusia, Dialah yang memelihara makhluknya dan Dialah juga yang menentukan peraturan hidup wajib ditaati dan diikutik, demi kesejahteraan manusia yang disebut sebagai Syariah Islam. Friman Allah SWT;

Terjemahan: Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariah dan jalan yang jelas. (Surah al-Maidah 5:48).

Ayat di atas menjelaskan bahawa Syariah Islam sekarang ini tidak ada kaitan dengan Syariah yang terdahulu. Penggunaan perkataan “Syariah” menunjukkan satu jalan. Kata Ibn ‘Abbas “Syir‘atan wa minhaja” bererti satu peraturan dan satu jalan. Ini bermakna kitab Taurat untuk penganutnya, kitab Injil untuk penganutnya dan al-Qur’an untuk penganutnya. Kitab-kitab berkenaan menerangkan berbagai-bagai cara melakukan ‘ibadah dan peraturan, tetapi dari segi Tauhid adalah satu dan tidak ada perbezaan. Kata Mujahid “Syir‘atan wa minhaja” adalah agama Nabi Muhammad SAW dan sebagai pemansukh kepada peraturan-peraturan terdahulu.

Dalam memperkatakan persoalan hospitaliti, terdapat peraturan-peraturan tertentu yang wajib ditaati seperti yang telah dijelaskan pada bab yang lalu berkenaan peraturan menyambut tetamu mengikut pandangan al-Qur’an dan al-Hadith. Antaranya larangan pergaulan bebas, penyediaan makanan dan minuman yang tidak halal, larangan melakukan perjudian dan dorongan ke arah perzinaan.

Perbezaan asas adalah berkenaan kerangka rujukan, konsep dari segi teori dan amalan. Kerangka rujukan (frame of reference) yang diamalkan di dalam ajaran Islam ialah menentukan yang mana satu benar dan yang mana satu salah. Islam menggariskan lima nilai asas iaitu halal (dibenarkan), sunnah (digalakkan), mubah (dibolehkan), makruh (tidak digalakkan), dan haram (tidak dibenarkan).

Berbeza dengan hospitaliti konvensional yang cenderung kepada bebas nilai (value-free) dengan berpandukan kepada akal semata-mata dan perasaan baik sesama manusia, tanpa menilai dari segi hukum syara‘.

Hotel secara Islam antara lain ialah melakukan perubahan yang cukup bermakna ke arah menghayati Syariah dalam operasi termasuk perubahan ke atas reka bentuk fizikal bangunan, reka bentuk dalaman, peralatan dan sebagainya yang sesuai dengan kehendak syara’, seterusnya sedang giat mengubah tanggapan umum berkenaan pandangan yang negatif masyarakat terhadap industri perhotelan.

Dari sudut pergaulan, hotel Islam telah cuba membuat peraturan, pekerja wanita dilarang bekerja sehingga larut malam. Mereka hanya dibenarkan bekerja pada waktu siang sahaja, manakala perkhidmatan yang diadakan pada waktu malam akan dikendalikan oleh pekerja lelaki sahaja.

Langkah tidak membenarkan pekerja wanita bertugas pada waktu malam adalah sebagai satu langkah melaksanakan perintah Allah SWT kerana ia boleh membawa fitnah sesuai dengan sabda Rasulullah SAW;

Terjemahan: Diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid (RA) katanya: Rasulullah SAW bersabda: Tidak ada fitnah yang paling membahayakan kaum lelaki selepas zaman aku kecuali fitnah dari kaum wanita. (Hadith diriwayatkan oleh Ahmad).

Untuk tujuan menghalang daripada berlakunya fitnah maka mereka dilarang bekerja pada waktu malam yang boleh mendorong mereka kepada perbuatan maksiat.

Selain dari itu peraturan jam bekerja tersebut amat sesuai dengan tabiat wanita yang umumnya memiliki daya rasa atau emosi yang berbeza dengan lelaki. Selaras pula dengan larangan Rasulullah SAW berkenaan haramnya berdua-duaan, seperti sabda baginda;

Terjemahan: Diriwayatkan daripada ‘Uqbah bin ‘A.mir (RA) katanya: Rasulullah SAW bersabda: Hindarkanlah diri kamu dari masuk menemui wanita iaitu wanita yang bukan mahramnya. Seorang Sahabat Ansar bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana kalau ipar? Rasulullah SAW bersabda: Ipar itu ialah mati (lebih merisaukan). (Hadith diriwayatkan oleh Ahmad).

Selanjutnya bagi menjamin lagi hotel Islam benar-benar melaksanakan hospitaliti Islam, semua staf adalah terdiri daripada mereka yang beragama Islam, khususnya kepada yang mereka yang terlibat dalam penyediaan makanan demi menjamin kualiti makanan yang disediakan benar-benar halal dan bersih.

7.5 Kesimpulan

Dari yang telah dijelaskan di atas dapatlah dibuatkan satu kesimpulan bahawa selain persamaan antara hospitaliti Islam dengan hospitaliti konvensional, terdapat juga beberapa perbezaan di antara keduanya dari sudut konsep operasinya, sumber pengetahuan dalam menjalankan operasi hospitaliti, perbezaan dari segi objektif operasi, asas penilaiannya dari sudut teori, amali dan etika serta beberapa perbezaan dari sudut prinsip. Garis penentu atau kayu pengkukurnya adalah al-Qur’an dan al-Hadith Rasulullah SAW.

KESIMPULAN HOSPITALITI ISLAM