7.0 Pendahuluan
Daripada yang telah dipaparkan di dalam enam bab yang lalu
jelas memperlihatkan kepada kita bentuk-bentuk etika dan etiket hospitaliti
Islam sama ada dari segi teori ataupun amali. Kekuatan hospitaliti Islam adalah
diasaskan pada kekukuhan Akidah dan Syariah Islam, dalam konteks hubungan dua
arah iaitu hubungan individu dengan Allah SWT dan hubungan individu sesama
mereka.
Apabila perbincangan hospitaliti Islam ini dikaitkan dengan
persoalan hospitaliti konvensional yang kini merupakan industri hospitaliti
yang dominan sama ada berkaitan operasi perhotelan dan restoran ataupun
melibatkan kegiatan yang lebih meluas seperti khidmat kaunter, pejabat pos,
bank, pasar dan sebagainya, maka ia akan lebih tertumpu kepada beberapa
perbezaan yang memisahkan kedua-duanya tanpa mengenepikan aspek-aspek persamaan
daripada sudut hukum syara‘.
Di sini saya cuba memaparkan beberapa perbezaan antara
kedua-duanya yang melibatkan persoalan konsep operasi, objektif operasi, asas
yang menjadi pegangan mereka dalam menjalankan aktiviti hospitaliti.
Persoalan-persoalan itu dihubungkan dengan asas-asas teori
dan amali yang mendasari kegiatan cara hidup manusia dengan fokus utama kepada
kegiatan hospitaliti.
7.1 Konsep Operasi
Konsep hospitaliti Islam dalam menjalankan operasinya
bertitik tolak daripada rasa kesedaran keimanan kepada Allah SWT sebagai Tuhan
pencipta dan pemelihara sekalian makhlukNya.
Daripada kesedaran dan keinsafan iman telah mendorong
hambanya melafazkan kesyukuran di atas nikmat-nikmat yang telah diberikanNya.
Rasa kesyukuran itu telah diluahkan kepada sesama hamba-hambaNya terutamanya
mereka yang amat memerlukan pertolongan yang terdiri daripada pengunjung atau
tetamu.
Pertolongan yang diberi berupa memenuhi segala keperluan
mereka serta sentiasa beradab sopan dalam melayani tetamu atau pelanggan.
Pertolongan yang diberikan itu tidaklah percuma begitu sahaja melainkan
dijanjikan oleh Allah SWT dengan nikmat dan rahmatNya pada Akhirat.
Oleh itu pertolongan individu yang dibalas dengan tuba
tidaklah berakhir di situ sahaja kerana ada pembalasannya pada hari pembalasan.
Rasa keimanan dan ketakwaan telah mengajak penyambut tetamu Muslim bersiap
sedia menerima kedatangan tetamu dan melayani mereka tanpa rasa curiga,
sebaliknya layanan yang diberikan penuh dengan sopan santun dan keimanan.
Kunjungan tetamu tidaklah terikat kepada tempat-tempat
tertentu sahaja seperti di kediaman persendirian, hotel atau restoran sahaja.
Malah ia melimputi semua tempat selagi ada pengunjung dan ada yang dikunjung
maka individu yang dikunjung itu sewajarnya melayani setiap pengunjung itu
mengikut keperluan mereka dan kemampuan yang ada.
Pengunjung yang tiba di rumah-rumah persendirian hendaklah dilayan
seperti anda ingin dilayani. Sudah tentu mereka memerlukan makanan, minuman,
kerehatan dan sebagainya. Sewajarnya kemudahan yang dibekalkan itu tidak
dikenakan bayaran, kerana sudah dimaklumi bahawa rumah kediaman persendiri itu
bukanlah premis perniagaan.
Menyedari hakikat itu segala bentuk keperluan makanan dan
minuman hendaklah diberikan sekadar keperluan mereka, tanpa menyusahkan atau
membebankan diri dalam melayani mereka. Yang penting ialah layanan sopan santun
dan budi bahasa hendaklah diutamakan seperti senyuman, perkataan yang
baik-baik, tidak memperlihatkan sikap kekakuan, sentiasa bermesra dan
sebagainya.
Demikianlah pula pengunjung yang datang ke premis-premis
perniagaan, hotel, restoran, kaunter perkhidmatan, klinik, hospital, pejabat pos
dan sebagainya. Segala keperluan pengunjung hendaklah diutamakan. Oleh sebab
operasi berkenaan merupakan perniagaan dan khidmat, maka semuanya memerlukan
banyaran, dan tidak ada daripada mereka yang inginkan percuma.
Yang penting ialah sikap staf yang mengendalikan operasi
hendaklah sentiasa cekap menjalankan tugas serta dengan sopan santun dan
bijaksana supaya kehadiran pengunjung atau tetamu itu sentiasa dimuliakan.
Seimbas lalu kelihatan seolah-olah tidak ada perbezaan
konsep apabila dikaitkan dengan hubungan sesama manusia, walaupun ada perbezaan
ketara dari segi hubungan dengan Allah SWT.
Pada hal jika diteliti hubungan sesama insan yang terbentuk
atas dasar keimanan kepada Allah SWT tidaklah sama dengan hubungan sesama insan
yang didirikan bukan atas dasar keimanan kepada Allah SWT.
Dalam hubungan sesama insan mengikut pandangan hospitaliti
konvensional adalah sekadar berasa tanggungjawab menyumbang kepada
kesejahteraan masyarakat.
Dalam lain perkataan konsep hospitaliti konvensional adalah
bertitik tolak daripada kemesraan sesama insan iaitu hubungan sesama insan
menurut kerangka konsepnya adalah daripada prinsip-prinsip kemanusiaan cara
Barat. Para ahli kemanusiaan lazimnya melakukan kebaikan kepada manusia di
dunia dalam rangka berperikemanusiaan adalah untuk kehidupan di dunia
semata-mata dan tidak ada kaitan dengan keyakinan terhadap hari pembalasan.
Oleh itu daripada keterangan di atas dapat disaksikan
perbezaan yang ketara antara pendekatan Islam dengan konvensional daripada
kerangka konsep, sikap dan pendirian mereka terhadap hospitaliti Islam.
Akibat pendirian berkenaan, layanan yang diberikan mengikut
pandangan Islam adalah menjangkau batas-batas kepentingan duniawi yang lebih
sempurna, ikhlas, berterusan dan sentiasa mengharapkan keredaan Allah SWT
(mardatilLah), berbanding pandangan konvensional yang bersifat sementara,
berubah-ubah, trial and error, berasaskan manfaat (utility) sama ada dari segi
kuantitatif maupun kualitatif malah sering kali berasaskan perkiraan keuntungan
maksimum, dan amat berduka apabila tidak memperoleh yang harap-harapkan.
Oleh itu tidak hairanlah terdapat jurang perbezaan yang
besar antara etika dan perniagaan iaitu wujudnya perberkenaanan nilai di antara
“Peraturan Perniagaan” dengan “Peraturan etika / moral”.
Pada asasnya hospitaliti melibatkan pelaksanaan nilai-nilai
murni dalam pelayanan. Setiap nilai berasaskan perkara yang diketahui, maka
dengan secara tidak langsung ia berkait rapat dengan epistemologi.
7.2 Epistemologi
Epistemologi bererti teori berkenaan pengetahuan,
terutamanya yang berkaitan dengan kajian berkenaan kesahihan, kaedah dan skop
sesuatu pengetahuan.
Al-Qur’an bukanlah satu huraian falsafah mahupun akademik
berkenaan epistemologi, ia tidak memberi definisi ilmu yang ringkas lagi padat.
Walau bagaimanapun ciri-ciri penting berkenaan doktrin ilmu
dapat dilihat dengan jelas dari ayat-ayatnya.
Dalam epistemologi Islam terdapat petunjuk-petunjuk
berkenaan sumber tertinggi bagi ilmu. Banyak ayat al-Qur’an menerangkan
berkenaan Tuhan yang maha mengetahui, maha melihat, maha bijaksana dan
sebagainya. Allah SWT juga menjelaskan dirinya yang Maha Mengetahui
perkara-perkara ghaib.
Oleh itu sumber tertinggi dan mutlak segala ilmu manusia
adalah Allah SWT sebab Dia mengajar manusia segala sesuatu yang dikhendakiNya.
Para Malaikat juga mengakui bahawa mereka tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang
banyak melainkan yang telah diajarkan oleh Allah SWT kepada mereka. Lebih-lebih
lagi manusia terlalu terhad ilmu mereka hanya diperolehi ilmu itu melalui
intelek, persepsi deria atau intuisi, dan terlalu amat sedikit ilmu pengetahuan
yang diajarkan oleh Allah SWT kepada manusia berkenaan alam ghaib seperti ilmu
pengetahuan berkenaan roh.
Mengenai ilmu berkenaan hospitaliti ini melalui Rasulullah
SAW, Allah SWT telah menjelaskan dengan lengkap cara seseorang pelayan atau
penyambut tetamu itu harus lakukan terhadap tetamu atau pengunjung mereka.
Sejak dari mula persiapan menyambut kehadiran mereka,
menyambut kedatangan mereka, melayani mereka, sehinggalah mengiringi mereka
pulang. Kesemua ini sesuai dengan tabiat dan kecenderungan murni manusia
seperti telah dijelaskan di dalam bab enam yang lalu.
Bertitik tolak daripada epistemologi menemukan kita dengan
teori nilai (aksiologi). Secara keseluruhannya, menyentuh persoalan berhubung
dengan sumber pengetahuan berkenaan etika dan etiket melayani tetamu kesemuanya
berdasarkan sumber pertama iaitu wahyu seperti yang termaktub di dalam
al-Qur’an dan al-hadith Rasulullah SAW.
Jika diteliti konsep dan amalan hospitaliti konvensional,
jelas terbukti bahawa ia bertitik tolak daripada epistemologi dan aksiologi
Barat. Maka hospitaliti konvensional tidak berdasarkan wahyu, sebaliknya sumber
pengetahuan dan sumber nilai mereka adalah berdasarkan akal fikiran, kajian
sains dan pengalaman dan warisan etika yang sedia ada dalam tradisi Barat yang
berpendapat bahawa
sumber pengetahuan etika hospitaliti boleh difikirkan.
Ini bermakna sumber nilai-nilai etika mereka bukan dari
wahyu, sedangkan yang diiktiraf oleh Allah SWT adalah nilai etika yang datang
dari al-Qur’an dan al-Hadith Rasulullah SAW.
Jika diteliti pemikiran konvensional ternyata epistemologi
amat dipengaruhi oleh kajian sains dan penggunaan akal fikiran yang mencapai
kemantapannya setelah Revolusi Sains pada abad ke-17M.
Demikianlah apabila memperkatakan berkenaan hospitaliti
konvensional, segala pengetahuan yang digunakan dalam melayani tetamu adalah
merujuk pada fikiran dan kajian sains, dan nilai-nilai yang bersifat emosi.
Mengikut pandangan konvensional manusia itu mempunyai
kekuatan yang tersendiri tanpa ada kaitan dengan kekuasaan Tuhan yang merupakan
sumber kepada segala kekuatan, manusia berpotensi menyelesaikan permasalahan
sendiri tanpa bantuan mana-mana kuasa lain.
Mereka mempercayai melalui akal fikiran dan kajian sains,
semua persoalan hidup dapat diselesaikan. Hakikat ini dinyatakan dengan jelas
dalam salah satu prinsip humanisme sekular seperti iaitu humanisme, yang
meletakkan kepercayaan yang tertinggi kepada manusia.
Percaya bahawa manusia mempunyai kuasa atau potensi
menyelesaikan masalahnya sendiri, melalui pergantungan utamanya di atas akal
dan kaedah saintifik yang digunakan dengan berani dan visi.
Dari sini dapat dilihat perbezaan epistemologi mengikut Islam
dan humanisme Barat. Sumber ilmu tertinggi menurut pandangan Islam adalah
wahyu. Allah SWT sebagai Ilah dan sebagai Pencipta (Khaliq), Pengatur,
Pemelihara dan Pentadbir (Rabb).
Oleh itu Dia lebih berhak menentukan peraturan termasuk
melayani tetamu. Segala peraturan yang melibatkan hukum dan akhlak wajib
dipatuhi. Manusia tidak berhak mencipta peraturan atau undang-undang sendiri
dengan mengenepikan hukum Allah SWT.
Manusia dibenarkan berijtihad, jika sekiranya tidak ditemui
peraturan berkenaan di dalam al-Qur’an atau al-Hadith. Melalui
perbezaaan-berbezaan inilah yang menjauhkan jurang antara hospitaliti Islam
dengan hospitaliti konvensional.
7.3 Asas Keimanan
Menurut ajaran Islam, semua aktiviti yang dijalankan oleh
umat Islam adalah bertitik tolak daripada keimanan kepada Allah SWT. Itulah
idealisme Islam. Pemikian juga dalam melaksanakan hospitaliti ini dilakukan
semata-mata kerana menjalankan perintah Allah SWT sebagai mengabdikan diri
kepadaNya. FirmanNya;
Terjemahannya: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah)
melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan
(sekalian makhlukNya). (Surah al-Baqarah 2:255)
Dalam hubungan ini, ia berbeza dengan pendekatan
konvensional. Asasnya ialah humanisme sekular. Mengikut pandangan humanisme
sekular, manusia merupakan suatu hasil evolusi alam yang ia menjadi sebahagian
daripadanya. Apabila seseorang insan itu mati, ia tidak hidup kembali. Sesuai
pula dengan kepercayaan mereka bahawa perkara-perkara ghaib (supernatural)
adalah sebagai metos semata-mata. Oleh itu perkara-perkara mengenai ibadah,
dosa, pahala dan pembalasan pada hari akhirat tidak wujud bagi mereka.
7.4 Syariah
Syariah Islam mempunyai ciri-ciri keistimewaannya yang
tertentu iaitu mempunyai sifat kesempurnaan berbanding peraturan ciptaan
manusia. Ia mengandungi sistem dan hierarki nilai yang sempurna dan lengkap,
mampu menangani segala persoalan dan keperluan manusia, sempurna dari segi
prinsip dan teorinya; yang dapat memenuhi keperluan manusia pada masa sekarang
atau pun pada masa yang akan datang.
Di samping itu kedudukan Syariah Islam lebih tinggi
berbanding peraturan yang dibuat oleh manusia. Ia dapat mengatasi permasalahan
sesuatu masyarakat walau tinggi mana sekali pun kedudukan masyarakat itu.
Seterusnya kelebihan Syariah Islam adalah sentiasa berkekalan jika dibandingkan
dengan peraturan ciptaan manusia. Ia kukuh dan tetap memandangkan nas-nasnya
tidak menerima perubahan walau berapa lama sekalipun dan tidak mudah diserap
mana-mana pengaruh asing. Walaupun demikian, ia tetap dapat berfungsi di dalam
semua tempat dan zaman.
Mengikut pandangan Islam, kehidupan adalah milik Allah SWT.
Allah SWT yang menjadikan manusia, Dialah yang memelihara makhluknya dan Dialah
juga yang menentukan peraturan hidup wajib ditaati dan diikutik, demi
kesejahteraan manusia yang disebut sebagai Syariah Islam. Friman Allah SWT;
Terjemahan: Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu,
Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariah dan jalan yang jelas. (Surah al-Maidah
5:48).
Ayat di atas menjelaskan bahawa Syariah Islam sekarang ini
tidak ada kaitan dengan Syariah yang terdahulu. Penggunaan perkataan “Syariah”
menunjukkan satu jalan. Kata Ibn ‘Abbas “Syir‘atan wa minhaja” bererti satu
peraturan dan satu jalan. Ini bermakna kitab Taurat untuk penganutnya, kitab
Injil untuk penganutnya dan al-Qur’an untuk penganutnya. Kitab-kitab berkenaan
menerangkan berbagai-bagai cara melakukan ‘ibadah dan peraturan, tetapi dari
segi Tauhid adalah satu dan tidak ada perbezaan. Kata Mujahid “Syir‘atan wa
minhaja” adalah agama Nabi Muhammad SAW dan sebagai pemansukh kepada
peraturan-peraturan terdahulu.
Dalam memperkatakan persoalan hospitaliti, terdapat
peraturan-peraturan tertentu yang wajib ditaati seperti yang telah dijelaskan
pada bab yang lalu berkenaan peraturan menyambut tetamu mengikut pandangan
al-Qur’an dan al-Hadith. Antaranya larangan pergaulan bebas, penyediaan makanan
dan minuman yang tidak halal, larangan melakukan perjudian dan dorongan ke arah
perzinaan.
Perbezaan asas adalah berkenaan kerangka rujukan, konsep
dari segi teori dan amalan. Kerangka rujukan (frame of reference) yang
diamalkan di dalam ajaran Islam ialah menentukan yang mana satu benar dan yang
mana satu salah. Islam menggariskan lima nilai asas iaitu halal (dibenarkan),
sunnah (digalakkan), mubah (dibolehkan), makruh (tidak digalakkan), dan haram
(tidak dibenarkan).
Berbeza dengan hospitaliti konvensional yang cenderung
kepada bebas nilai (value-free) dengan berpandukan kepada akal semata-mata dan
perasaan baik sesama manusia, tanpa menilai dari segi hukum syara‘.
Hotel secara Islam antara lain ialah melakukan perubahan
yang cukup bermakna ke arah menghayati Syariah dalam operasi termasuk perubahan
ke atas reka bentuk fizikal bangunan, reka bentuk dalaman, peralatan dan
sebagainya yang sesuai dengan kehendak syara’, seterusnya sedang giat mengubah
tanggapan umum berkenaan pandangan yang negatif masyarakat terhadap industri
perhotelan.
Dari sudut pergaulan, hotel Islam telah cuba membuat
peraturan, pekerja wanita dilarang bekerja sehingga larut malam. Mereka hanya
dibenarkan bekerja pada waktu siang sahaja, manakala perkhidmatan yang diadakan
pada waktu malam akan dikendalikan oleh pekerja lelaki sahaja.
Langkah tidak membenarkan pekerja wanita bertugas pada waktu
malam adalah sebagai satu langkah melaksanakan perintah Allah SWT kerana ia
boleh membawa fitnah sesuai dengan sabda Rasulullah SAW;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid (RA)
katanya: Rasulullah SAW bersabda: Tidak ada fitnah yang paling membahayakan
kaum lelaki selepas zaman aku kecuali fitnah dari kaum wanita. (Hadith
diriwayatkan oleh Ahmad).
Untuk tujuan menghalang daripada berlakunya fitnah maka
mereka dilarang bekerja pada waktu malam yang boleh mendorong mereka kepada
perbuatan maksiat.
Selain dari itu peraturan jam bekerja tersebut amat sesuai
dengan tabiat wanita yang umumnya memiliki daya rasa atau emosi yang berbeza
dengan lelaki. Selaras pula dengan larangan Rasulullah SAW berkenaan haramnya
berdua-duaan, seperti sabda baginda;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada ‘Uqbah bin ‘A.mir (RA)
katanya: Rasulullah SAW bersabda: Hindarkanlah diri kamu dari masuk menemui
wanita iaitu wanita yang bukan mahramnya. Seorang Sahabat Ansar bertanya: Wahai
Rasulullah! Bagaimana kalau ipar? Rasulullah SAW bersabda: Ipar itu ialah mati
(lebih merisaukan). (Hadith diriwayatkan oleh Ahmad).
Selanjutnya bagi menjamin lagi hotel Islam benar-benar
melaksanakan hospitaliti Islam, semua staf adalah terdiri daripada mereka yang
beragama Islam, khususnya kepada yang mereka yang terlibat dalam penyediaan
makanan demi menjamin kualiti makanan yang disediakan benar-benar halal dan
bersih.
7.5 Kesimpulan
Dari yang telah dijelaskan di atas dapatlah dibuatkan satu
kesimpulan bahawa selain persamaan antara hospitaliti Islam dengan hospitaliti
konvensional, terdapat juga beberapa perbezaan di antara keduanya dari sudut
konsep operasinya, sumber pengetahuan dalam menjalankan operasi hospitaliti,
perbezaan dari segi objektif operasi, asas penilaiannya dari sudut teori, amali
dan etika serta beberapa perbezaan dari sudut prinsip. Garis penentu atau kayu
pengkukurnya adalah al-Qur’an dan al-Hadith Rasulullah SAW.