2.0 Definisi Hospitaliti
Perkataan hospitaliti dipinjam daripada bahasa Inggeris
iaitu hospitality yang bererti layanan baik terhadap tetamu atau layanan baik
terhadap orang asing. Ia juga bermaksud segala kemudahan yang disediakan oleh
sesuatu organisasi dari segi makanan, minuman dan kemudahan-kemudahan lain
untuk pelawat atau pelanggan. Hospitaliti ini berfungsi menjadikan tetamu,
pelanggan atau hadirin merasa dialu-alukan dan merasa selesa.
Industri hospitaliti pula menekankan kepada penyediaan
keperluan kelengkapan untuk melayani tetamu seperti industri hospitaliti
mengandungi perkhidmatan penginapan, makanan dan senaman.
Pengertian hospitaliti sebenarnya lebih menekankan kepada
cara melayani tetamu berdasarkan kepada etika atau akhlak tertentu. Ia
mengandungi pengertian bahawa pelayan hendaklah bersifat boleh melakukan dan
tidak ada keberatan untuk melayani tetamu dengan rasa persahabatan, gembira,
senyuman dan ikhlas di hati. Dengan kata lain: “Kamu berada di dalam rumah
kami, kamu sentiasa benar dan sentiasa berhubung dengan kami”.
Etika pelayan dalam industri hospitaliti ini memerlukan
kepada kesungguhan memperbaiki akhlak. Untuk membina akhlak yang baik terpaksa
mengambil masa yang panjang dan memerlukan pengorbanan dari pelayan berkenaan.
Lebih-lebih lagi mereka tidak tahu apakah ganjarangnya di sebalik melakukan
akhlak yang baik terhadap tetamu.
Oleh itu perlu beberapa ganjaran diberikan kepada pelayan
seperti:-
1. secara tidak rasmi pengurus memberi pujian kepada mereka
kerana menunjukkan budi pekerti yang baik.
2. Memasukkan etika hospitaliti sebagai sebahagian daripada
penilaian pekerja.
3. Memberi kupon kepada mereka yang membolehkan mereka
melancong ke luar negara, memberi pakaian, barangan elektrik dan sebagainya.
Perkara yang menjadi masalah kepada konsep hospitaliti
konvensional adalah dari segi hubungan dengan Allah SWT dan hubungan dengan
manusia. Oleh sebab hospitaliti konvensional tidak ada rujukan yang khusus
untuk disiplin hospitaliti, maka etika yang baik hanyalah mengikut yang
dipelajari daripada ibu bapa mereka. Dari segi ganjaran hanyalah yang berbentuk
hadiah-hadiah dan pujian daripada majikan. Maka ia tidak ada kekuatan untuk
mengajak mereka beretika mulia secara menyeluruh. Dalam erti kata yang lain
apabila putus hubungan dengan Allah SWT, hubungan sesama manusia akan terputus
walau sekuat mana hubungan perjanjian sesama mereka.
Oleh sebab konsep hospitaliti Islam perlu diberikan
perhatian dan konsepnya hendaklah sesuai dengan pandangan Islam. Di sini kita
juga dapat mengatakan bahawa hospitaliti Islam itu termasuklah di dalamnya
berkenaan cara-cara menghormati tetamu, sifat ramah tamah, menyediakan suasana
selesa, menggembirakan mereka dalam pergaulan serta memperkenalkan mereka
kepada sahabat-sahabat lain, seterusnya memberi khidmat secara sendirian.
Kesemua ini disebut sebagai ikram al-daif (memuliakan tetamu). Dalam al-Qur’an
merakamkan kisah tetamu Nabi Ibrahim (AS). Allah SWT berfirman:
Terjemahan: Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad)
perihal tetamu Nabi Ibrahim yang dimuliakan. Tatkala mereka masuk
mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: “selamat sejahtera kepadamu!”.
Ia menjawab: “selamat sejahtera kepada kamu!”. (Sambil berkata kepada dirinya):
mereka ini orang-orang yang tidak dikenali. Kemudian ia masuk kepada ahli
rumahnya serta dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang). Lalu
dihidangkannya kepada mereka sambil berkata: “silalah makan”. (Surah
al-Dhariyat 51:24.)
Daripada ayat al-Qur’an di atas telah menjelaskan berkenaan
definisi hospitaliti Islam ialah menyambut tetamu dengan penuh hormat, ucapan
salam, mempersilakan duduk, serta menyajikan makanan yang istimewa. Kesemuanya
ini dilakukan dengan kadar segera.
Pengertian hospitaliti Islam dapat dilihat dengan lebih
meluas, malah penggunaannya umum kepada melayani sesiapa sahaja yang memerlukan
khidmat layanan.
Hospitaliti baginda Rasulullah SAW bukan sahaja tertumpu
kepada melayani orang Islam sahaja, malah kepada sesiapa sahaja, sama ada
mereka itu Muslim atau tidak. Diceritakan apabila seorang wakil dari Habsyah
yang beragama Kristian datang ke Madinah baginda membawanya ke rumah dan melayaninya
selama dia berada di sana. Pada suatu ketika, ada seorang musyrik menjadi
tetamu baginda SAW. Baginda memberikannya minum susu daripada seekor kambing,
lalu dihabiskannya. Baginda memberi pula susu daripada seekor kambing lagi,
juga dihabiskannya. Dengan cara yang sama dia meminum susu daripada kesemua
tujuh ekor kambing tetapi Rasulullah SAW terus menawarkan susu itu kepadanya
sehingga dia kenyang.
Manakala istilah tetamu pula dapat diertikan sesiapa saja
yang datang dan menempati rumah saudaranya (yang didatangi), sama ada mereka
itu terdiri dari keluarga atau orang asing, mereka datang dari luar atau berada
di dalam satu kampung (balad). Mereka yang mendapat layanan itu disebut juga
sebagai pengunjung, pelancong, pelawat, penziarah, pelanggan atau dif.
Tetamu atau dif itu termasuklah mereka yang memerlukan
pertolongan seperti para musafir, fakir, miskin, janda, anak yatim dan mereka
yang mempunyai urusan, malah tetamu yang menetap tinggal di Madinah juga yang
memerlukan pertolongan maka dimasukkan dalam kategori tetamu yang berhak
dilayani. Dalam hubungan ini, ahl al-suffah (fakir miskin yang menginap di
masjid Nabi) merupakan tetamu tetap kepada orang-orang Islam. Mereka terdiri
dari orang-orang Islam yang paling miskin dan mempunyai keperluan hidup yang
paling sedikit.
Antara perkataan lain yang sama erti dengan ikram al-daif
ini seperti perkataan husn al-diyafah. Antara hadith yang menggunakan perkataan
diyafah seperti sabda Rasulullah SAW;
Terjemahan: Dari Abu Syuraih al-Khuza‘i, Rasulullah SAW
bersabda: Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka
muliakanlah tetamu. Dan pemberian itu satu hari satu malam. Dan tidak halal
baginya tetap menjadi tetamu hingga menyusah saudaranya. Jamuan itu tiga hari.
Sesuatu yang dibelanjakan selepas dari tiga hari itu dikirakan sedekah. (Hadith
diriwayatkan oleh al-Bukhari).
Oleh itu diyafah dan husn al-diyafah adalah dua perkara yang
berbeza tetapi berkait rapat. Diyafah ialah penyediaan makan, minuman, tempat
tinggal dan keperluan-keperluan lain untuk tetamu. Husn al-diyafah pula ertinya
diyafah dengan cara yang baik, itulah yang dimaksudkan dengan hospitaliti
Islam.
Dengan merujuk kepada al-Qur’an, hadith Rasulullah SAW dan
sumber-sumber lain maka kita dapati hospitaliti Islam itu ialah memberikan
layanan kepada tetamu sesuai dengan tuntutan Akhlak Islam.
Dari segi objektif hospitaliti Islam ialah memastikan tata
cara layanan yang diberikan kepada tetamu itu tidak bercanggah dengan asas-asas
Islam, dengan memastikan peralatan yang digunakan untuk melayani tetamu itu
diharuskan dan memastikan layanan yang diberikan itu benar-benar menepati
kehendak Syariah Islam berdasarkan keimanannya kepada Allah SWT.
Hospitaliti Islam dalam pengertian yang tersebut di atas
merupakan perkhidmatan percuma yang tidak memerlukan bayaran atau sanjungan,
kerana hospitaliti itu adalah satu kewajipan individu yang diwajibkan oleh
Allah SWT supaya berakhlak mulia terhadap sesama manusia sama ada mereka itu
bergelar tetamu ataupun tidak. Namun hospitaliti perlu diamalkan di dalam
hubungan yang melibatkan perniagaan atau perusahaan, khususnya dalam industri
perkhidmatan yang memberi pulangan untung rugi.
Berakhlak mulia terhadap tetamu merupakan satu daripada
kaedah atau pendekatan dakwah yang berkesan dalam sejarah dakwah Islamiyah.
Islam lebih menggalakkan supaya memberikan perkhidmatan
melayani tetamu secara ikhlas, sederhana dan percuma. Namun begitu keadaan masa
telah berubah, maka suatu pendekatan baru dalam jamuan patut dikaji berkenaan
keperluan tetamu yang maksimum, kemampuan tuan rumah, kemudahan yang sedia ada
dan sebagainya. Sabda Rasulullah SAW;
Terjemahan: Rasulullah SAW menegah dari membebankan diri
kerana tetamu. (Hadith diriwayatkan olehAl-Hakim di dalam mustadraknya dari
Salman. Hadith ini adalah sahih).
Hadith di atas telah melarang daripada menyusah-nyusah diri
dalam melayani tetamu. Berilah perkhidmatan kepada mereka secara sederhana.
Jika mereka menyusah-nyusahkan diri dalam melayani tetamu, mungkin akan
menyebabkan kebencian pada hati. Sementara tetamu pula hendaklah juga
bertanggungjawab agar kehadirannya itu tidak menyusahkan pihak yang lain.
Rasulullah SAW bersabda;
Terjemahan: Dari Abu Karimah atau Miqdam bin Ma‘dikariba
al-Kindi, katanya: "Telah bersabda Rasulullah SAW: "Malam bertamu itu
hak atas setiap muslim, tetapi jika ia masih berada di lingkungan rumah itu
sampai pagi, maka dia memikul hutang. Jika ia tuan rumah menghendaki, maka ia
dapat menagihnya, dan jika tidak, maka dibiarkannya." (Hadith diriwayatkan
oleh Abu Daud dan Ahmad Hanbal).
Namun begitu dari segi hospitaliti ia tetap diwajibkan bagi
setiap umat Islam terhadap tetamunya, sejak dari turunnya ajaran Islam
hinggalah ke hari akhirat. Kewajipannya seiring dengan kewajipan akhlak Islam,
kerana ia sebahagian daripada akhlak Islam.
Sejarah memuliakah tetamu atau ikram al-daif dimulakan oleh
Nabi Ibrahim (AS) seperti yang terdapat dalam al-Qur’an surah al-Dhariyat 51:
24, kemudian budaya yang mulia itu diteruskan oleh orang Arab, sehingga orang
Arab jahiliah terkenal sebagai bangsa yang terlalu memuliakan tetamu. Oleh
kerana tempoh masa begitu panjang serta faktor-faktor lain maka berlakulah
beberapa perubahan terhadap konsep dan amalan hospitaliti Nabi Ibrahim (AS).
Bagi tujuan memperbaik kesilapan itu maka Allah SWT telah memberi amanah dan
tanggungjawab kepada Rasulullah SAW untuk memperbaik dalam beberapa aspek
hospitaliti agar selaras dengan tuntutan Syara‘.
Dalam sejarah diyafah Rasulullah SAW, baginda sering
melayani tetamu dengan menyediakan penginapan, makanan dan segala keperluan
tetamu mengikut kemampuan yang ada. Walau bagaimanapun peralatan dan
kelengkapan yang digunakan untuk melayani tetamu tidaklah secanggih seperti
zaman ini. Hal ini adalah disebabkan oleh keadaan sosio-ekonomi pada masa itu
yang tidak mengizinkan. Namun begitu suatu yang maha penting baginda lakukan
adalah sentiasa bersedia menerima kedatangan mereka dengan berlapang dada serta
memperlihatkan rasa kasih sayang, sama ada tetamu itu dari jauh atau dekat.
Sifat kasih sayang tergambar kepada sikap baginda dalam memberi makanan dan
minuman, sentiasa memberi senyuman, penggunaan kata-kata yang baik dan
terpilih, tidak ada tersirat nilai-nilai kasta, menyambut dan memuliakan tetamu
mengikut kesesuaian pangkat dan kedudukan mereka dalam masyarakat. Kesemua
sifat-sifat di atas terangkum di dalam sebuah hadith Rasulullah SAW:
Terjemahan: Dari Abu Hurairah (RA), bahwasanya Nabi SAW
bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka
hendaklah memuliakan tetamunya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari
akhir, maka hendaklah mempereratkan hubungan kekeluargaannya dan barangsiapa
yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah mengucapkan yang baik
ataupun berdiam. (Hadith diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim).
Sesungguhnya menghidupkan kembali hospitaliti Islam seperti
yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW adalah suatu keperluan kepada masyarakat
Islam kini, lebih-lebih lagi dunia kini pesat berkembang dalam industri
komunikasi, perkhidmatan awam, perdagangan dan sebagainya.
Konsep dan amalan hospitaliti Islam bertitik tolak daripada
tujuan kelahiran manusia di muka bumi ini sebagai khalifah dan hamba Allah SWT.
Allah SWT telah menjadikan manusia sebaik-baik kejadian dan melebihkan manusia
berbanding dengan makhluk-makhluk lain.
Allah SWT telah menjadikan manusia itu bersih daripada
sebarang dosa dan kesalahan. Kehadiran mereka ke muka bumi tidak membawa
apa-apa dosa. Mereka dilantik sebagai khalifah di muka bumi untuk melaksanakan
tanggungjawab mereka memakmurkan muka bumi sesuai dengan perintah Allah SWT.
Firman Allah SWT;
Terjemahan: Dia lah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan
bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya. (Surah Hud 11: 61).
Di samping tanggungjawab manusia mengabdikan diri kepadaNya
mereka dituntut supaya sentiasa memakmurkan muka bumi selaras dengan Syariah.
Tuntutan pengabdian diri kepada Allah SWT bukan hanya tertumpu kepada program
ibadah tertentu, malah mencakupi ruang lingkup yang lebih umum dan luas. Ia
bukan hanya merupakan program amal ibadah yang berbentuk khusus seperti
sembahyang dan zakat, malah mereka dituntut supaya mengerjakan amal ibadat yang
lebih umum seperti menghubungkan kasih sayang sesama insan. Sesungguhnya
menghubungkan persaudaraan dan kasih sayang sesama insan merupakan salah satu
amal ibadah atau pengabdian diri kepada Allah SWT.
Allah SWT memerintahkan kepada semua manusia yang mengaku
beriman kepada Allah SWT supaya sentiasa menghubungkan tali persaudaraan dan
kasih sayang antara sesama mereka dengan berlandaskan kepada dasar Akidah dan
Syariah Islam.
Kesemua perintah ini adalah semata-mata merupakan satu ujian
untuk manusia bagi menentukan kedudukan mereka di sisi Allah SWT. Dengan
ujian-ujian demikian maka ia dapat membentuk akhlak peribadi Muslim dalam
hubungan sesama mereka, seperti firman Allah SWT;
Terjemahan: Dia-lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan
hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara
kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha
Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (Surah al-Mulk 67: 2).
Daripada yang dipaparkan di atas dapatlah dibuat kesimpulan
bahawa hospitaliti Islam ialah mengutamakan sifat-sifat positif (al-targhib)
dan menghindarkan diri daripada sifat-sifat negatif (al-tarhib), bertatasusila,
sopan santun serta dengan penuh kemesraan dalam menyambut dan melayani tetamu
dengan berpandu kepada Syari‘at Islam, dilakukan semata-mata kerana kesedaran
Akidah kepada Allah SWT.
2.1 Asas-asas Hospitaliti Islam
Islam merupakan agama yang lengkap dan mencakupi dalam semua
lapangan kehidupan. Ia bermula daripada soal-soal diri, keluarga, negara
seterusnya ke peringkat antarabangsa. Menekankan persoalan ruhaniyyah dan
jasmaniyyah secara seimbang.
Islam tidak dapat didirikan jika diamalkan secara
terpisah-pisah. Dalam erti kata lain, Islam menolak cara hidup sekularism yang
memisah-misahkan antara urusan-urusan keduniaan daripada urusan keagamaan.
Firman Allah SWT;
Terjemahan: Wahai orang-orang yang beriman! masuklah kamu ke
dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumNya; dan janganlah kamu
menurut jejak langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang
terang nyata. (Surah al-Baqarah 2: 208).
Apabila seseorang itu menerima Islam sebagai agama, wajiblah
ia mengamalkan kesemua isi kandungan ajaran Islam. Jika mereka memilih-milih
untuk menerima pakai sesuatu yang disukainya dan meninggalkan sesuatu yang
difikirnya kurang sesuai, maka pada hakikatnya mereka memilih jalan syaitan
yang membawa kemunduran untuk diri sendiri.
Keterikatan asas Islam pada setiap individu dan masyarakat
Muslim itu satu kemestian yang wajib. Ia merangkumi keterikatan asas Akidah dan
Syariah. Asas inilah yang menentukan corak dan haluan aktiviti umat Islam.
2.1.0 Asas Akidah
Akidah bererti simpulan keyakinan atau kepercayaan berkenaan
kewujudan Allah SWT sebagai Pencipta, Pemerintah dan Sembahan. Perkara pokok
yang dibincangkan dalam Ilmu Akidah ialah berkenaan asas keimanan.yang terdiri
daripada keimanan kepada Allah SWT, malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya,
Hari Qiyamah dan Qada dan Qadar. Sabda Rasulullah SAW;
Terjemahan: Dari Abu Hurairah berkata adalah Nabi SAW pada
satu hari bersama manusia, datanglah seorang lelaki berkata: Apakah dia iman?.
Berkata Rasulullah SAW: Iman ialah engkau percaya kepada Allah,
malaikat-malaikatNya, hari perhimpunanNya (padang mahsyar), rasulNya dan engkau
percaya kepada hari kiamat. (Hadith diriwayatkan oleh al-Bukhari).
Di dalam hadith Rasulullah SAW yang lain menyebutkan:
Terjemahan: Jibril (AS) berkata: Beri tahu kepadaku mengenai
iman. Rasulullah SAW bersabda: Bahawa engkau berimana kepada Allah , dan
malaikat-malaikatNya, dan kitab-kitabNya, dan rasul-rasulNya dan hari akhirat.
Dan engkau percaya kepada qada dan qadar sama ada yang baik atau yang tidak
baik semuanya daripada Allah . (Hadith diriwayatkan oleh Muslim).
Enam perkara yang menjadi asas keimanan ini memainkan
peranan yang amat penting dalam menentukan keredaan Allah SWT. Rasulullah SAW
telah menghubungkan konsep hospitaliti ini dengan dua rukun iman iaitu keimanan
kepada Allah SWT dan keimanan kepada hari Qiyamah, iaitu di antara tanda-tanda
kesempurnaan keimanan seseorang itu ialah mereka yang memuliakan tetamu seperti
di dalam hadith dari Abu Syuraih al-Khuza‘i yang lalu.
Menghubungkan hospitaliti antara keimanan kepada Allah SWT
dan hari pembalasan itu merupakan suatu perkara yang tidak boleh dipandang
ringan oleh umat Islam. Keengganan manusia melayani tetamu adalah datang
daripada perasaan mementingkan diri sendiri. Sebagai ekorannya sifat-sifat
negatif yang lain akan berkembang dengan cabang-cabangnya, sedangkan bagi
mereka yang subur rasa keimanan dalam hati akan melaksanakan perintah Allah SWT
dalam rangka mengatasi segala hajat keperluan tetamu. Sebenarnya apa jua pengorbanan
yang dilakukan itu adalah semata-mata menyahut ujian daripada Allah SWT dalam
proses mendidik mereka. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Mereka juga memberi makan makanan yang
dihajatinya dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan.
(Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): "Sesungguhnya kami memberi
makan kepada kamu, semata-mata kerana Allah ; kami tidak berkehendak sebarang
balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih. (Surah al-Insan 76: 8-9).
Oleh itu tidak hairanlah apa yang berlaku dalam masyarakat
yang tidak mengamalkan ajaran Islam, berkenaan terlalu kurangnya unsur
memberikan layanan kepada tetamu. Ada daripada kalangan mereka yang tidak
mengetahui berkenaan mengapakah perlunya beretika mulia terhadap tetamu dan
masih bertanya-tanya berkenaan ganjarannya.
Kekuatan hospitaliti yang diperkenalkan oleh Islam adalah
berasaskan kepada kekuatan Akidah dan Syariah. Daripada kekuatan itu seluruh
masyarakat Islam pada zaman awal kedatangan Islam dapat melakukannya dengan
baik, melalui tunjuk ajar Rasulullah SAW.
2.1.1 Asas Syariah
Syariah ertinya peraturan atau undang-undang, iaitu
peraturan yang patut dipatuhi dan dilaksanakan. Dari segi pengertian umum, ia
bererti seluruh ketentuan ajaran Islam yang bersumberkan al-Qur’an dan al-
Hadith, sama ada Akidah atau ‘Ibadah.
Dari segi disiplin ilmu, lazimnya ia dibahaskan dalam Ilmu
Fiqh dengan pengertian yang lebih khusus iaitu peraturan agama Islam yang hanya
mencakupi bidang amalan sahaja yang tidak termasuk persoalan Akidah dan
dalamnya termasuklah urusan-urusan ‘ibadah, mu‘amalah, undang-undang jenayah,
kekeluargaan, politik dan kemasyarakatan. Syariat Diyafah lazimnya dibahaskan
dalam Ilmu Akhlak. Pada hakikatnya Syariah itu sendiri bertujuan menegakkan
akhlak yang mulia. Sendi tertinggi adalah Akhlak al-karimah.
Disiplin Husnu al-Diyafah atau hospitaliti ini sama seperti
disiplin-disiplin lain dalam ajaran Islam. Rasulullah SAW tidak pernah mengajar
mata pelajaran Ilmu Tasauf, Ilmu Fiqih, Ilmu Tauhid, Ilmu Tajwid, Ilmu Tafsir,
Ilmu Mustalah al-Hadith dan sebagainya. Kesemua disiplin ilmu berkenaan lahir
mengikut keperluan semasa, sebagai hasil kajian terhadap ayat-ayat al-Qur’an
dan al-Hadith yang berkait dengannya. Demikianlah pula disiplin hospitaliti
yang amat diperlukan untuk zaman kini apabila industri perhotelan, restoran,
perkhidmatan dan sebagainya berkembang dengan pesatnya.
Daripada kajian Imam Nawawi beliau mengatakan bahawa umat
Islam telah sepakat mengenai wajibnya menjamu dan melayani tetamu kerana hal ini
merupakan amalan baik yang sangat diberi perhatian oleh Islam. Menurut Syafi‘i
Malik, Abu Hanifah serta jumhur ‘ulama bahawa menjamu tetamu itu sunat dan
bukan wajib. Al-Kandahlawi memetik kata-kata al-Qari yang mengatakan al-diyafah
ini adalah daripada kecantikan Syariah dan kemuliaan Akhlak. Menurut al-Laith
bin Sa‘ad dan Ahmad Hanbal kewajipan melayan tetamu itu untuk satu hari satu
malam atas penduduk kampung dan yang berada di pelusuk desa, tetapi tidak wajib
atas mereka yang berada di bandar.
Demikianlah pula kata Malik, tidak ada diyafah kepada
penduduk bandar. Bengitulah juga al-Kandahlawi memetik pendapat Sahnun, bahawa
diyafah itu hanyalah wajib kepada penduduk desa sahaja, sedangkan kepada
penduduk bandar tidak wajib kerana di bandar sudah terdapat hotel atau
rumah-rumah tumpangan yang disediakan untuk para musafir. Pendapat tersebut
mungkin mengambil kira kadar keperluan yang berbeza antara bandar dengan desa.
Kesimpulannya diyafah adalah suatu peraturan yang telah
disyariatkan oleh Allah SWT melalui al-Qur’an dan al-Hadith dari segi perintah
menjamu dan melayani tetamu. Walaupun menjamu tetamu itu terdapat beberapa
perbezaan pendapat ulamak, tetapi hospitaliti adalah wajib sebagaimana wajibnya
berakhlak mulia.
2.1.2 Asas Akhlak
Lanjutan dari Akidah dan Syariah, terdapat pula asas Akhlak.
Akhlak adalah sebagai sendi penghubung kepada Akidah dan Syariah. Tanpa Akhlak,
Akidah dan Syariah tidak bermakna.
Maka setiap individu atau masyarakat yang melaksanakannya
dengan baik, maka secara tidak langsung tabiat peribadi mereka akan berubah
dari tabiat yang buruk kepada tabiat yang baik, dari tabiat yang baik kepada
tabiat yang lebih baik. Dalam erti kata yang lain, semakin tinggi kualiti
Akidah dan Syariah yang dimiliki, maka tinggi pula kualiti Akhlak mereka.
Dari segi pengertian, Akhlak ertinya budi pekerti, kelakuan,
pertuturan atau tabiat yang lahir daripada sikap mental seseorang itu. Sikap
mental yang sempurna dan agung yang telah dikurniakan kepada baginda Rasulullah
SAW telah menjadi contoh dan teladan kepada seluruh manusia. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak
yang sangat-sangat mulia. (Surah al-Qalam 68: 4).
Oleh sebab itu manusia diperintahkan supaya mengambil contoh
daripada tingkah laku baginda Rasulullah SAW dalam apa jua aktiviti harian.
Firman Allah SWT;
Terjemahan: Dan sesungguhnya Rasulullah itu menjadi ikutan
(teladan) yang baik untuk kamu dan untuk orang yang mengharapkan menemui Allah
dan hari kemudian dan yang mengingati Allah sebanyak-banyaknya. (Surah al-Ahzab
33: 21).
Baginda SAW telah melaksanakan akhlak yang amat baik
terhadap keluarganya, sahabat dan kepada semua lapisan masyarakat manusia, sama
ada mereka itu kaya ataupun miskin, mulia ataupun hina, sahabat ataupun musuh,
Muslim atau bukan Muslim dan walaupun mereka pernah mengecewakannya seperti
yang berlaku dalam peperangan Uhud, ketika tentera pemanah yang diamanahkan
berada di tempat strategi di atas bukit. Oleh sebab mereka melihat kemenangan
sudah berada pada pihak Islam, mereka telah melupakan perintah Rasulullah SAW
itu lalu turun untuk mendapatkan harta rampasan perang. Kecuaian itu
menyebabkan pihak musuh mengambil kesempatan untuk menyerang balas dari
belakang. Sebagai akibatnya seramai 70 orang daripada pihak Islam gugur syahid.
Namun demikian baginda tetap juga bersikap lembut dengan mereka. Dengan sikap
demikian menyebabkan pengikut-pengikutnya tetap setia di sisinya. Firman Allah
SWT;
Terjemahan: Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah)
dari Allah (kepada mu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah lembut
kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap
kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu,
maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan
pohonlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan
(peperangan dan soal-soal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam
(sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakkallah kepada Allah
, kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepadaNya.
(Surah Ali ‘Imran 3: 159).
Sifat lemah-lembut ini menyebabkan masyarakat Islam semasa
itu begitu menyintai baginda Rasulullah SAW. Sifat yang mulia ini merupakan
rahmah daripada Allah SWT kepada baginda Rasulullah SAW. Melalui pimpinan Allah
SWT ini, para sahabat telah mengikuti dan menteladani sifat peribadai baginda
SAW. Para sahabat dapat mempelajari sifat-sifat yang agung yang asing bagi
mereka, kerana baginda SAW amat berlemah-lembut terhadap mereka.
Antara sifat baginda Rasulullah SAW ialah layanan yang amat
baik kepada sesama manusia, sama ada mereka itu keluarga, sahabat atau tetamu.
Sering kali baginda Rasulullah SAW melayani Ahl al-suffah.
Ahl al-suffah merupakan tetamu umat Islam. Mereka tinggal di
masjid yang tidak mempunyai sanak saudara dan tidak mempunyai harta benda.
Mereka hanya mengharapkan keredaan Allah SWT. Rasulullah SAW sentiasa melayani
mereka ini tanpa jemu walaupun selama-lamanya. Mereka sentiasa diundang oleh
baginda Rasulullah SAW datang ke rumah untuk jamuan sekadar apa yang ada.
Kadang-kadang mereka diberi jamuan berupa susu, roti dan sebagainya.
Sifat melayani tetamu dengan baik dan sopan santun adalah
amalan Islam yang diwarisi daripada Nabi Ibrahim (AS) hinggalah Nabi Muhammad
SAW seterusnya hingga hari ini. Namun begitu dengan pesatnya pembangunan
kebendaan pada masa ini, sifat yang murni ini hampir dilupakan oleh umat Islam.
2.2 Sumber Utama
Industri hospitaliti kini sedang pesat berkembang dan
beroperasi terutamanya dalam sektor perhotelan dan restoran. Namun begitu umat
Islam masih bertuah kerana mereka tidak menghadapi sebarang masalah apabila
berhadapan dengan situasi yang baru ini, kerana ajaran Islam sendiri telah
membekalkan kepada mereka ilmu pengetahuan mengenai hospitaliti Islam yang
tulen berpandu kepada dua sumber utama ajaran Islam iaitu al-Qur’an dan
al-Hadith Rasulullah SAW.
2.2.0 Al-Qur’an
Al-Qur’an ialah kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad
SAW, bermula dengan iqra’ bismi rabbika al-ladhi khalaq, khala al-insana min
‘alaq, iqra’ wa rabbuka al-akram, al-ladhi ‘allama bil qalam, ‘allamal insana
ma lam ya‘lam (1. bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan
(sekalian makhluk), 2. ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; 3.
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, - 4. Yang mengajar manusia melalui Pena
dan tulisan, 5. ia mengajarkan manusia apa Yang tidak diketahuinya -). (Surah
al ‘Alaq ayat 1-5).
Hospitaliti Islam dimulakan dengan menyentuh berkenaan
kepentingan ilmu pengetahuan iaitu menyeru kepada berilmu pengetahuan, tanpa
ilmu pengetahuan manusia tidak akan sampai kepada tahap yang tinggi.
Al-Qur’an diakhiri dengan al-yauma akmaltu lakum dinakum wa
atmamtu ‘alaikum ni‘mati wa raditu lakum al-islama dinan. Ia menunjukkan dengan
berakhirnya ayat berkenaan maka bererti sempurnalah seluruh ajaran Islam
keseluruhannya. (Surah al Maidah ayat 3)
Al-Qur’an diturunkan secara beransur-ansur selama 32 tahun
iaitu 13 tahun diturunkan di Makkah dan selebihnya diturunkan di Madinah.
Kebanyakan ayat-ayat yang diturunkan di Makkah adalah menyentuh berkenaan
Akidah dan Akhlak. Iaitu keimanan kepada keesaan Allah SWT, keimanan kepada
nabi dan hari akhirat. Keimanan berkenaan mengajak manusia membebaskan fikiran
dari terbelenggu dengan pemikiran bapa-bapa dan nenek-nenek mereka. Serta
berakhlak mulia dengan mengutamakan sifat mahmudah (terpuji) dan meniggalkan sifat
mazmumah (tercela).
Penurunan ayat-ayat al-Qur’an di Madinah kebanyakkannya
adalah menyentuh berkenaan hukum-hukum fiqh, peraturan pemerintahan,
undang-undang kekeluargaan dan peraturan hubungan sesama manusia sama ada
hubungan sesama Muslim ataupun hubungan dengan yang bukan Muslim. Namu ayat
berkenaan Akhlak juga masih diturunkan di Madinah.
Pada keseluruhannya al-Qur’an mengandungi tiga cabang
peraturan iaitu; Pertama: peraturan yang berkaitan dengan Akidah yang menyentuh
berkenaan kepercayaan kepada Allah SWT, malaikat, kitab, rasul dan hari
akhirat. Kedua: Peraturan yang berhubung dengan perkataan atau perbuatan, sama
ada bercorak ‘ibadah ataupun mu‘amalah. Ketiga: Peraturan yang berkaitan dengan
akhlak yang mewajibkan setiap mukallaf supaya sentiasa menghiasi diri dengan
sifat yang murni serta menjauhkan daripada sifat tercela.
Tuntutan menghiaskan diri dengan sifat-sifat yang murni
bukanlah perkara baru, malah sejak dari manusia yang pertama Nabi Adam (AS)
telah menganjurkan dengan sifat-sifat demikian.
Pada umumnya setiap nabi dan rasul yang diutuskan membawa
tiga perkara pokok iaitu iman, ibadah dan akhlak. Banyak dari ayat-ayat
al-Qur’an menceritakan kesah nabi-nabi dan rasul-rasul terdahulu berkenaan
ketinggian nilai akhlak mereka.
Antara ketinggian akhlak yang diabadikan di dalam al-Qur’an
ialah berkenaan layanan yang mereka lakukan terhadap tetamu, seperti menyambut
dan melayani tetamu yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim (AS), Nabi Lut (AS), Nabi
Yusuf (AS), Nabi Khaidir (AS) dan dilengkapkan oleh Nabi Muhammad SAW seperti
yang terkandung di dalam al-Qur’an.
Al-Qur’an adalah satu daripada kitab yang diturunkan oleh
Allah SWT kepada umat manusia. Umat terdahulu juga menerima kitab seperti kitab
Taurah, Zabur dan Injil, tetapi setelah rasul-rasul mereka wafat serta melalui
beberapa waktu yang panjang, secara sengaja atau tidak mereka telah meminda dan
menafsirkan isi kandungan kitab berkenaan menurut hawa nafsu mereka sendiri
sehingga mencetuskankan perselisihan dan perbalahan yang amat hebat dalam agama
mereka. Oleh hal yang demikian Allah SWT telah menurunkan malapetaka yang
dahsyat kepada mereka dan menjanjikan ‘adhab di hari akhirat kelak lantaran
perbuatan meminda-minda peraturan Allah SWT. Hasil dari perbuatan itu
menyebabkan mereka meninggalkan agama Allah SWT dan melakukan syirik kepadaNya.
Kini al-Qur’an berada pada tangan umat Islam, yang menjadi
tanggungjawab umat Islam untuk mempelajari, mengkaji dan mengamalkannya.
Sesungguhnya sesuatu yang terkandung di dalam al-Qur’an itu hanyalah untuk
faedah dan kegunaan manusia. Sesiapa mengamalkan selain yang dikehendaki oleh
Islam maka ia tidaklah diterima sebagai amal kebaikan di sisi Allah SWT.
FirmanNya;
Terjemahan: Dan siapa yang mencari agama selain dari Islam,
maka tidaklah akan diterima daripadanya, dan dia di hari akhirat termasuk
orang-orang yang mendapat kerugian. (Surah Ali Imran 3:85).
Al-Qur’an yang diturunkan oleh Allah SWT kepada seluruh umat
manusia bukanlah sebagai perhiasan atau sekadar memenuhi kekosongan, tetapi
kehadirah al-Qur’an itu adalah untuk diamalkan secara sungguh-sungguh oleh
manusia. Ia merupakan peraturan yang mutlaq untuk diterima dan dilaksanakan,
tanpa memberi kebebasan kepada manusia menentukan peraturan hidup berdasarkan
kepada keinginan nafsu. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Pada kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai
Muhammad dan utuskan engkau) menjadikan satu jalan yang cukup lengkap dari
hukum-hukum agama; maka turutlah akan jalan itu, dan janganlah engkau menurut
hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar). (Surah
al-Jasyiah 45:18).
Ayat di atas telah menjelaskan berkenaan peringatan Allah
SWT kepada Rasulullah SAW supaya memilih agama Islam semata-mata sebagai sistem
hidup serta sentiasa peka terhadap perubahan semasa agar manusia sentiasa
berada di atas landasan Syara‘.
2.2.1 Al-Sunnah
Al-Sunnah atau al-Hadith dapat didefinisikan sebagai sesuatu
yang lahir atau terbit dari Rasulullah SAW sama ada perkataan, perbuatan atau
pengakuan. Dimaksudkan dengan sunnah perkataan ialah ucapan yang lahir dari
Rasulullah SAW yang membawa maksud dan tujuan tertentu. Sunnah perbuatan pula
ialah kelakuan baginda dalam menunaikan sembahyang, menunaikan haji dan
sebagainya. Sementara sunnah pengakuan ialah sesuatu yang didiamkan oleh
Rasulullah SAW berkenaan perkataan dan perbuatan sahabat.
Hadith atau sunnah Rasulullah SAW berfungsi menjelaskan isi
kandungan al-Qur’an secara terperinci, sama ada menjelaskan isi kandungan
dengan perkataan atau secara amal perbuatan, untuk diteladani oleh umat Islam.
Sesuatu yang dihuraikan oleh perkataan dan perbuatan baginda itu pada
hakikatnya adalah termasuk di dalam urusan wahyu, kerana Allah SWT telah
memberi jaminan bahawa penyampaian baginda itu sekali-kali tidak bercampur aduk
dengan keinginan nafsunya. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang
berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala
yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Qur’an atau hadith) tidak lain melainkan
wahyu yang diwahyukan kepadanya. (Surah al-Najm 53:3-4).
Oleh itu apa saja yang diperintahkan oleh Rasulullah SAW
hendaklah dituruti tanpa ada sebarang bantahan, kerana baginda Rasulullah SAW
hanyalah sebagai utusan daripada Allah SWT bertugas sebagai penyampai berita
tanpa ada kepentingan diri sendiri. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Apa yang diberikan oleh Rasul kepada kamu,
hendaklah kamu terima, dan apa yang dilarangnya, hendaklah kamu hentikan. Dan
patuhlah kepada Allah , sesungguhnya Allah itu amat keras hukumanNya. (Surah
al-Hasyar 59:7).
Di dalam tafsir al-Qurtubi menyebutkan bahawa turunnya ayat
di atas adalah untuk menegur sikap sesetengah kalangan masyarakat Islam pada
zaman itu yang kurang setuju dengan ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah SAW
dengan memberi beberapa cadangan lain sebagai pilihan. Ayat di atas juga menjelaskan
berkenaan tugas umat Islam kini hanyalah melaksanakan yang telah diperintahkan
dan meninggalkan suatu yang ditegah oleh Rasulullah SAW.
Sejak kebangkitan baginda SAW menjadi rasul pada tahun 610M
hinggalah kewafatan baginda SAW pada tahun 632M iaitu selama 23 tahun baginda
menyampaikan agama Islam kepada masyarakat Arab, sesuatu yang amat terserlah
kepada peribadi baginda ialah ketinggian, keagongan dan kemurnian nilai
berakhlak.
Sesuatu yang membanggakan ketinggian nilai akhlak baginda
ialah menyentuh berkenaan persoalan hospitaliti, sehingga al-Hadith atau Sunnah
Rasulullah SAW merupakan sumber hospitaliti Islam yang utama. Segala cara hidup
baginda SAW di dalam melayan manusia boleh dijadikan contoh dan teladan dalam
hospitaliti Islam.
Keistimewaan yang terdapat kepada peribadi baginda ialah
selagi ada tetamu, maka selagi itulah baginda SAW melayaninya, yang semata-mata
bertujuan dakwah serta mendekatkan manusia kepada agama Islam. Melayani mereka
dengan menggunakan ucapan yang baik-baik, disajikan makanan dan minuman
mengikut kemampuan yang ada, disediakan tempat penginapan jika diperlukan,
kawalan keselamatan, hadiah dan sebagainya itu telah menambat hati mereka
kepada agama Islam. Secara tidak langsung Islam dapat berkembang melalui layanan
yang istimewa daripada baginda Rasulullah SAW.
Segala sikap yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dalam
melayani tetamu amat wajar dijadikan contoh dan teladan oleh semua kalangan
umat Islam, sekali gus ia menjadi suatu peraturan yang wajib dipelajari dan
dihayati oleh umat Islam terutamanya ke arah mengembangkan dakwah Islam.
Sebagai umat Islam, mentaati segala perintah Allah SWT dan
RasulNya adalah wajib dan merupakan budaya Islam. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Patuhlah kepada Allah dan patuhlah kepada Rasul,
dan berhati-hatilah, tetapi kalau kamu tidak menurut, ketahuilah bahawa
kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan dengan terang. (Surah al-Ma’idah
5:92).
Rasulullah SAW telah menyampai ajaran Islam dengan jelas dan
terang berdasarkan dua sumber rujukan dan itulah juga yang diwariskan oleh
Rasulullah SAW kepada umatnya iaitu Al-Qur’an dan al-Sunnah Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW mengingatkan bahawa ada dua perkara yang menjadi harta
peninggalannya yang diwarisi kepada seluruh manusia sebagai pembimbing mereka
ke arah jalan yang benar yang diredai Allah SWT iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah
Rasulullah SAW. Sabda Rasulullah SAW;
Terjemahan: Dari Malik bin Anas berkata: berkata Rasulullah
SAW “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat
selamanya dengan berpegang kepada keduanya iaitu al-Qur’an dan Sunnah RasulNya.
(Hadith diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ahmad Hanbal).
Apabila timbul perkembangan baru dalam industri hospitaliti,
maka konsep, prinsip dan sistem perlu dirujuk kepada dua sumber utama seperti
yang telah disebutkan di atas iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah. Seterusnya
digunakan sumber-sumber iringan seperti al-Ijma‘, al-Qiyas, al-Istihsan,
al-Masalih al-Mursalah, Sad al-Dharai‘, Madhhab al-Sahabi, al-Istishab, al-‘Urf
dan sebagainya.