6.0 PENDAHULUAN
Dalam bab ini saya akan merumuskan secara lebih lengkap dan
menyeluruh layanan yang diberikan secara praktikal kepada tetamu menurut
pandangan Islam dengan berpandukan praktik Rasulullah SAW, sahabat dan
orang-orang yang salih daripada kalangan tabi‘in serta mengambil idea-idea baru
dalam memberikan layanan, selagi tidak bercanggah dengan ajaran Islam.
Bab Enam ini merupakan rumusan bab empat dan bab lima yang
disusun secara sistematik berkenaan pelayanan Rasulullah SAW terhadap
tetamunya.
Rumusan bab empat yang menghuraikan etika terhadap tetamu,
dan bab lima yang menghuraikan etiket pelayanan terhadap tetamu, menjadikan
hospitaliti Islam begitu mantap dan praktikal, kerana etiket pelayanan Islam
bukanlah suatu yang terapung, malah ia ditunjangi oleh etika pelayanan Islam,
seperti dalam gambar rajah yang lalu. Kesemuanya berpaksikan Akidah dan Syariah
Islam sebagai asas kekuatan secara umumnya.
Berdasarkan bukti-bukti daripada al-Qur’an dan hadith
Rasulullah SAW kita dapat melihat bahawa bentuk pelayanan yang diketengahkan
adalah dalam bentuk pemberian makanan, minuman dan tempat tinggal untuk para
tetamu.
Namun begitu buku ini hanyalah menumpukan aspek peringkat
baginda melayani tetamu, untuk diteladani oleh para pelayan tetamu dalam
kerjaya mereka.
Hasil perbincangan yang lalu, khususnya di dalam bab tiga
telah menjelaskan berkenaan jenis-jenis tetamu yang berkunjung menemui
Rasulullah SAW. Mereka terdiri daripada keluarga, para sahabat, Muslim
(lelaki), Muslimah (perempuan), kanak-kanak, pengembara, utusan dari luar, ahli
kitab (Yahudi dan Nasrani), kaum musyrikin dan sebagainya.
Kehadiran tetamu berkenaan menemui Rasulullah SAW mempunyai
berbagai-bagai tujuan, dan semua tujuan mereka cuba diatasi oleh Rasulullah SAW
sebaik mungkin. Antara layanan atau perkhidmatan yang diperlukan oleh tetamu
baginda Rasulullah SAW boleh dirumuskan seperti berikut, iaitu bertujuan;
1. Menganut agama Islam.
2. Bertanyakan masalah agama.
3. Meminta khidmat pengadilan.
4. Mempelajari ilmu-ilmu agama.
5. Memohon didoakan untuk kebaikan mereka.
6. Memohon bantuan makanan, perubatan dan kewangan.
7. Menghadiri majlis jamuan atau kenduri.
8. Menziarahi kerana hubungan keluarga.
9. Menziarahi sahabat, kerana sakit atau kematian.
10. Urusan berjual beli.
11. Urusan pentadbiran negara, dan lain-lain.
Rasulullah SAW sebagai hos atau tuan rumah telah mempraktikkan
hospitaliti dengan sebaik-baiknya sejak ketibaan tetamu dengan menyambut
kedatangan mereka, memberi perkhidmatan layanan dengan cara yang sopan santun
dan hinggalah kepada saat-saat kepulangan mereka.
Oleh itu bagi memudahkan kefahaman, maka hospitaliti
Rasulullah SAW dibahagi kepada empat peringkat. Huraiannya adalah seperti
berikut;
6.1 Peringkat Persediaan
Sebelum kedatangan tetamu, pihak tuan rumah sewajarnya
membuat persediaan tertentu dalam menyambut kedatangan mereka. Walaupun
Rasulullah SAW tidak menentukan peralatan atau bentuk-bentuk persediaan bagi
menyambut tetamu, namun begitu Rasulullah SAW sentiasa bersedia menyambut
kedatangan tetamu.
Antara persediaan baginda ialah menyediakan persekitaran
yang bersih, menyediakan tempat duduk, menyediakan makanan dan minuman serta
tempat penginapan. Walaupun persediaan itu tidak seberapa tetapi sudah cukup
membuktikan bahawa perlu ada persediaan bagi menyambut kedatangan mereka.
Rasulullah SAW menjadikan masjid dan kediamannya sebagai
tempat menyambut kedatangan tetamu atau pelanggan. Masjid dan rumah baginda
merupakan kaunter perkhidmatan. Pengunjung datang membawa berbagai-bagai
masalah untuk diselesaikan oleh baginda.
Sebagai langkah persediaan, baginda telah menyediakan juru
tulis, cop mohor, tempat duduk, hadiah, makanan dan minuman dan sebagainya.
Dalam dunia kini khidmat kaunter telah memperkemas lagi
dengan lampu, mesin kira, pembesar suara, borang, cop jabatan, resit, wang
tukar, persekitaran yang bersih dan teratur, tempat menunggu dan tempat buang
sampah, papan tanda, papan maklumat, jadual perkhidmatan kaunter, makluman
berkenaan staf yang tidak hadir dan sebagainya. Kesemua persediaan ini
semata-mata untuk menjamin perkhidmatan kaunter berjalan dengan lancar.
Dalam pada itu Rasulullah SAW sentiasa menasihati supaya
bersederhana dalam segala perkara. Dalam menyediakan peralatan dan kemudahan
untuk tetamu hendaklah dilakukan secara sederhana.
Elakkanlah daripada memberat-beratkan diri semasa melayani
tetamu, kerana memberat-beratkan diri dalam melayani tetamu itu boleh
mendatangkan kesan negatif terhadap tuan rumah. Menyusahkan diri kerana
melayani tetamu boleh menyebabkan timbul kemarahan daripada pihak tuan rumah
terhadap tetamu.
6.2 Peringkat sambutan
Kebiasaannya tetamu akan mengucapkan salam kepada tuan rumah
terlebih dahulu. Jika ucapan salam itu sampai tiga kali, namun tidak ada
apa-apa jawapan, maka tetamu itu dikehendaki pulang. Sebaliknya jika salam itu
dijawab dan mendapat keizinan untuk masuk, barulah tetamu berkenaan masuk.
Tuan rumah akan membuka pintu sebagai membenarkan tetamu
untuk masuk. Jika di tempat-tempat umum seperti di masjid, pasar dan sebagainya
sudah termaklum berkenaan keizinan untuk masuk. Walaupun ia merupakan tempat
umum, bagi pihak berkenaan adalah dianggapkan bersopan jika kedatangan tetamu
itu disambut oleh mereka.
Rasulullah SAW menyambut kedatangan sahabatnya ketika
baginda SAW sedang berada di tempat awam iaitu di masjid dengan melapangkan
tempat duduk untuk tetamunya itu, walaupun tempat lain masih luas, sebagaimana
yang dijelaskan di dalam bab lima yang lalu.
Tuan rumah hendaklah bangun melangkah ke pintu untuk
mendapatkan tetamu berkenaan sekiranya tetamu menghampiri pintu kediaman.
Bangun di sini bukanlah bererti berdiri sebagai menghormati
ketibaan orang kenamaan seperti yang berlaku dalam masyarakat hari ini, tetapi
bangun yang dimaksudkan di sini ialah semata-mata untuk pergi ke arah tetamu
untuk menjemput kehadiran mereka. Jika seseorang itu berdiri sebagai menghormati
kedatang tetamu, maka hal ini adalah dilarang oleh Rasulullah SAW sebagaimana
yang telah disebutkan di dalam hadith yang lalu.
Semasa berjalan menuju ke arah mereka, tuan rumah selaku
penyambut tetamu dikehendaki supaya mengukirkan senyuman yang manis tulus
ikhlas dari hati.
Senyuman pada lazimnya ialah menampakkan gigi dan kelihatan
meninggi daging atau tulang pipi kiri dan kanan sambil memandang ke arah
tetamu. Terukirnya senyuman berkenaan adalah semata-mata melahirkan rasa
kegembiraan kerana ketibaan mereka.
Apabila mereka berhadapan dan berberkenaan mata, pihak
tetamu akan mengucapkan salam dengan ucapan salam.
Salam itu di jawab oleh tuan rumah dengan ucapan salam iaitu
jawapan yang sama dengannya atau yang lebih baik dari itu atau yang lebih baik
dari itu. Walau bagaimanapun dalam Islam digalakkan berlumba-lumba memberi
ucapan salam. Oleh itu pihak tuan rumah hendaklah mendahului memberi ucapan
salam sebagai tanda rasa gembira dan mengalu-alukan kedatangan tetamu.
Jika tetamu itu wanita, sedangkan penyambut tetamu itu
seorang lelaki, maka lelaki itu digalakkan mengucapkan salam, tetapi tidak
dibenarkan berjabat tangan. Sebaliknya, jika penyambut tetamu itu seorang
wanita, tetamu itu seorang lelaki, maka wanita berkenaan tidak dibenarkan memberi
salam.
Peraturan-peraturan yang telah digariskan oleh Rasulullah
SAW adalah semata-mata untuk menjaga keselamatan bersama.
Setelah ucapan salam bersambut, maka pihak tuan rumah akan
menyambut pula kehadiran mereka itu dengan menghulurkan tangan untuk berjabat
tangan. Seperti yang dinyatakan bahawa berjabat tangan hanya dibenarkan antara
mereka yang sesama jenis sahaja atau dengan mahramnya.
Menyentuh tubuh badan tetamu (body contact) yang dibenarkan
oleh Islam adalah dalam bentuk berjabat tangan sahaja, manakala dalam bentuk
lain seperti memeluk atau mencium adalah dilarang. Kecuali memeluk dan mencium
mereka sudah lama tidak bertemu atau yang datang dari tempat yang jauh seperti
baru kembali daripada mengerjakan ibadah haji, baru balik daripada menuntut
ilmu pengetahuan dan sebagainya.
Perbuatan memeluk dan mencium tetamu yang terdiri dari ibu
bapa atau anak sendiri. Kelakuan ini dilakukan oleh Rasulullah SAW terhadap
anaknya Fatimah (R.anha).
Sebelum menyambut kedatangan tetamu, sebagai tuan rumah
perlu memastikan rupa diri mereka sesuai sebagai tuan rumah atau sesuai sebagai
pelayan dalam berpakaian. Mereka dikehendaki memakai pakaian yang bersih dan
sederhana yang tidak melambangkan ciri-ciri kesombongan atau riya’.
Di samping itu dalam berpakaian, tuan rumah hendaklah
sentiasa memelihara aurat mereka. Mereka juga dilarang memandang tetamu secara
pandangan yang menimbulkan rangsangan nafsu syahwat, kerana Islam sentiasa
mengingatkan umatnya supaya menundukkan pandangan terhadap perkara ini. Sabda
Rasulullah SAW;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Abu Hurairah (RA) katanya:
Nabi SAW bersabda: Allah SWT telah mencatit bahawa anak Adam cenderung terhadap
perbuatan zina. Keinginan tersebut tidak dapat dielakkan lagi, di mana dia akan
melakukan zina mata dalam bentuk pandangan, zina mulut dalam bentuk pertuturan,
zina perasaan iaitu bercita-cita dan berkeinginan mendapatkannya manakala
kemaluanlah yang menentukannya berlaku atau tidak. (Hadith diriwayatkan oleh al
Bukhari dan Muslim).
Untuk menjadikan pelayan yang benar-benar berkualiti, mereka
dikehendaki supaya sentiasa mendapatkan maklumat terbaru dan juga memiliki
maklumat yang mencukupi berkenaan dengan persekitarannya.
Kesemua maklumat ini penting sebagai jawapan kepada
soalan-soalan yang diajukan oleh tetamu. Dalam melayani tetamu banyak maklumat
baru yang diinginkan oleh tetamu. Oleh itu segala jawapan yang diberikan oleh
pelayan hendaklah sentiasa menepati keadaan yang sebenarnya. Islam melarang
menyatakan sesuatu itu secara rambang, sebaliknya hendaklah memberi maklumat
itu berdasarkan jawapan betul dan tepat. Firman Allah SWT;
Terjemahan: Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau
tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan
penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya berkenaan
apa yang dilakukannya. (Surah al-Isra’ 15: 36).
Menyambut kehadiran tetamu hendaklah dilakukan secara
bersopan santun dari segi tutur kata dan tingkah laku. Islam telah memberikan
garis panduan kepada masyarakat Islam umumnya dan khususnya kepada tuan rumah
atau pelayan supaya menuturkan dengan kata-kata yang jelas dan dapat difahami
oleh tetamu.
Penggunaan bahasa asing seperti bahasa Inggeris terhadap
tetamu yang datang dari kampung pedalaman, kadang-kadang boleh menjadikan
tetamu tidak memahaminya yang kadang-kadang menyebabkan berlakulah salah faham
dan kekeliruan antara mereka.
Maka menjadi tanggungjawab tuan rumah atau pelayan supaya
memahami keadaan tetamu mereka dari segi penguasaan bahasa, agar tetamunya
tidak merasa sedih kerana tidak dapat memahami pertuturan tuan rumah.
Rasulullah SAW bersabda;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas‘ud (RA)
katanya: Rasulullah SAW bersabda: Apabila kamu ada tiga orang, maka janganlah
dua orang di antara kamu berbisik-bisik tanpa disertai oleh seorang lagi
sehingga mereka bergabung dengan orang ramai agar tidak membuatnya sedih.
(Hadith diriwayatkan oleh Muslim).
Sebagai seorang pelayan, mereka dikehendaki sentiasa
mengutamakan akhlak yang mulia seperti bersifat cekap dan amanah dalam
menjalankan tugas melayani tetamu. Dalam menjalankan amanah berkenaan, mereka
sewajarnya berhati-hati dan menunjukkan semangat yang tinggi dalam melayani
tetamu dan kehadiran tetamu itu disambut dan dilayani tanpa ada sebarang
masalah. Walaupun tetamu yang datang membawa masalah yang banyak, tetapi bagi
tuan rumah masalah-masalah itu dapat diselesaikan dengan baik.
Pihak tuan rumah atau pelayan jangan sekali-kali
memperlihatkan masalah dalaman mereka di hadapan tetamu. Sebaliknya masalah
berkenaan itu sewajarnya diselesaikan pada peringkat tuan rumah, bukan
mempamerkan masalah itu di hadapan tetamu, yang boleh mencemarkan nama baik
tuan rumah pada pandangan mata tetamu. Rasulullah SAW tidak pernah menceritakan
permasalahan peribadinya kepada orang lain.
Kehadiran tetamu yang membawa berbagai-bagai jenis masalah
seperti masalah agama, masalah keluarga dan sebagainya bersama-sama mereka
diharap dapat diselesaikan oleh tuan rumah dengan baik. Kesemua ini dapat
dilakukan kerana Islam mengajar umatnya supaya dapat menyesuaikan diri dalam
semua keadaan. Perkara ini dapat dibuktikan melalui fakta sejarah yang
merakamkan bahawa Rasulullah SAW yang berada di bandar Makkah telah
menyesuaikan diri di perkampungan di daerah Yathrib (Madinah).
Faktor perkembangan Islam juga bergantung kepada para
pendakwah dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat setempat. Menyesuaikan diri
bukanlah bermaksud menukar agama mengikut agama penduduk setempat atau
mengabaikan tanggungjawab agama semata-mata untuk menyesuaikan diri dengan
masyarakat setempat. Yang dimaksudkan di sini ialah menyesuaikan diri dalam
bentuk kehidupan harian tanpa menjejaskan pegangan kepada asas Akidah dan
Syariah Islam.
Antara faktor yang mempercepat ke arah penyesuaian diri
antara tuan rumah dengan tetamu mereka ialah pihak tuan rumah hendaklah
memperlihatkan perasaan kasih sayang kepada tetamu. Di samping itu dihubungkan
pula antara mereka dengan hubungan persaudaraan berasaskan agama Islam sebagai
penyatu umat.
Seterusnya untuk menyesuaikan diri dengan tetamu, maka pihak
tuan rumah akan memperkenalkan dirinya kepada tetamu.
Dalam dunia kini, terdapat pelbagai cara mereka
memperkenalkan diri seperti menghulurkan kad perniagaan (business card),
meletakkan tanda nama pada baju (name tag) dan sebagainya. Mengikut tradisi
Islam, tuan rumah akan memberi tahu sendiri namanya dan jawatannya kepada
tetamu yang baru tiba supaya memudahkan urusan mereka.
Rasulullah SAW sentiasa memperkenalkan dirinya kepada tetamu
yang tidak mengenalinya, seperti memperkenalkan dirinya sebagai Utusan Allah
SWT, sebagai hamba Allah SWT, sebagai penyudah nabi-nabi dan rasul-rasul dan
sebagainya.
Dengan memperkenalkan diri kepada tetamu, maka segala urusan
tetamu dengan pihak tuan rumah dapat dilaksanakan dengan mudah.
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam bilangan 1 (1991) telah
memberikan beberapa cadangan kepada staf di kaunter perkhidmatan supaya
menerima pelanggan dengan mesra serta mengucapkan selamat (salam atau selamat
pagi), menanyakan jenis urusan yang diperlukan dengan nada yang lembut dan
jelas, mengarahkan pandangan kepada pelanggan apabila bercakap dengan mereka
serta memberi perhatian kepada perkara yang dituturkan oleh mereka. Nyatakan
dengan tepat kaunter yang dapat memberi perkhidmatan kepada mereka.
6.3 Peringkat prosesan
Pihak tuan rumah juga hendaklah memastikan persekitarannya
merupakan suatu tempat yang selamat dan boleh menjamin keselamatan tetamunya
supaya sentiasa berada dalam keadaan selamat daripada sebarang bahaya dan
gangguan.
Antara persediaan lain, pihak tuan rumah perlu menyediakan
tempat duduk untuk tetamunya. Jika tempat duduk tidak mencukupi, maka menjadi
tanggung jawab pihak tuan rumah menyediakan tempat duduk berkenaan.
Pihak tuan rumah sewajarnya cepat dan tangkas bertindak
apabila melihat kekurangan tempat duduk, sedangkan tetamu masih berpusu-pusu
datang. Dalam menjalankan tugas itu, hendaklah dilakukan dengan cermat dan
berhati-hati supaya tidak kelihatan kelam-kabut.
Seterusnya bagi menyambut kehadiran tetamu, suasana tempat
berurusan hendaklah kemas, teratur dan bersih. Keadaan persekitaran yang
bersih, kemas dan tersusun menjadikan tetamu yang berkunjung itu akan berasa
selesa dan akan terus berminat dengan perkhidmatan yang disediakan.
Apabila semua berada dalam keadaan yang sempurna, maka
tetamu pun dipersilakan mengambil tempat duduk. Semasa mereka berada di tempat
duduk sedang menantikan giliran mereka untuk dilayan, pihak penyambut tetamu
akan memberikan kerehatan kepada mereka. Mungkin tetamu datang dari tempat yang
jauh yang ingin mencari kerehatan buat seketika.
Semasa mereka berada di tempat duduk, pihak tuan rumah akan
melayani mereka dengan berbagai-bagai perbualan yang menarik dengan cara yang
sopan santun dan sentiasa memenangkan hati mereka.
Pada kebiasaannya Rasulullah SAW amat pintar menimbulkan
isu-isu yang menarik minat untuk tetamunya bercerita. Di samping Rasulullah SAW
mendengar perbualan itu, baginda SAW kelihatan tersenyum. Apabila suasana
menjadi sepi mungkin ketandusan idea, maka Rasulullah SAW akan menimbulkan
isu-isu lain yang lebih menarik, sehingga perbualan yang panjang antara tetamu
tidak dirasai. Di samping itu untuk memeriahkan lagi suasana, pada ketika
inilah juga pihak tuan rumah akan memperkenalkan tetamu yang baru tiba ini
kepada tetamu-tetamu yang lain.
Dalam melayani mereka dengan berbagai-bagai perbualan, harus
diingatkan kepada pihak tuan rumah atau pelayan supaya janganlah terlalu ramah
melebihi tetamu. Sebaliknya berbuallah secara sederhana yang lebih kepada
mendengar daripada berbicara serta sentiasalah mengukir senyuman.
Apabila menyentuh kepada isu-isu yang agak melucukan, pihak
pelayan atau tuan rumah hanyalah dibenarkan mengukir senyum dari hati yang
ikhlas. Hindarkanlah daripada ketawa yang berlebih-lebihan. Jika terdapat
tetamu yang suka berjenaka berlebih-lebihan, hendaklah pelayan berada jauh
sedikit daripada mereka. Hindarkanlah daripada memberikan syarahan kepada
mereka.
Setelah sampai giliran mereka yang patut diberi layanan
khusus, maka lakukan layanan dengan cara yang sopan santun, cepat dan pantas
serta hindarkanlah daripada sikap terburu-buru. Jika dalam majlis kenduri,
persilakanlah mereka untuk makan dan janganlah mendesak mereka supaya
menghabiskan makanan.
Rasulullah SAW tidak pernah mendesak tetamunya menghabiskan
makanan, sebaliknya baginda menyediakan makan yang sederhana untuk tetamunya,
jika tetamu masih memerlukan ditambahnya lagi. Kesemua layanan yang diberikan
hendaklah dengan sopan santun seperti dalam hadith;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Aisyah (RA) isteri Nabi
SAW katanya: Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Wahai Aisyah! Sesungguhnya
Allah itu Maha Lembut, Dia suka akan kelembutan. Allah akan memberikan balasan
dari kelembutan yang tidak diberikan ke atas sikap keras dan kasar serta
selainnya. (Hadith diriwayatkan oleh al Bukhari dan Muslim).
Dalam majlis ilmu pula, janganlah menjadikan mereka serba
salah seperti bertanya-tanya soalan sehingga menyebabkan tetamu berasa
tersinggung seterusnya menampakkan kelemahan mereka di hadapan tetamu lain.
Oleh itu berilah pengajaran yang sedikit atau tugasan yang sedikit semoga ilmu
yang dicurahkan itu dapat dimanfaatkan. Rasulullah SAW memberikan pengajaran
kepada tetamunya hanyalah sedikit, sehingga pengajaran yang sedikit itu dapat
dihayati dengan baik.
Antara peringkat lain yang diperkenalkan oleh Rasulullah SAW
dalam melayani tetamu ialah sentiasalah menghargai tetamunya dari segi
kelebihan yang ada pada diri mereka, keturunan mereka, jawatan mereka dan
sumbangan mereka dalam masyarakat. Walau bagaimanapun memberi pujian yang
berlebih-lebihan adalah dilarang, kerana dalam sebuah hadith Rasulullah SAW
pernah menyentuh soal ini;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Abu Musa (RA) katanya:
Rasulullah SAW telah mendengar seorang lelaki sedang memuji seorang lelaki
secara berlebih-lebihan, lalu Rasulullah SAW segera bersabda: Sesungguhnya kamu
telah menghancur atau memotong belakang seorang lelaki. (Hadith diriwayatkan
oleh al Bukhari dan Muslim).
Walau bagaimanapun baginda Rasulullah SAW pernah mengajar
para sahabat baginda teknik memuji manusia dengan cara yang betul, iaitu
kebaikan yang ada pada diri orang yang dipuji itu hendaklah diserahkan kepada
Allah SWT, kerana Allah SWT sahaja yang lebih mengetahui dan layak mendapat
pujian. Hal ini boleh diambil pengajaran daripada hadith berikut;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Abu Bakrah (RA) katanya:
Seorang lelaki telah memuji seorang lelaki di hadapan Nabi SAW, lalu Rasulullah
SAW bersabda: Celaka kamu! Kamu telah memenggal leher temanmu. Kamu telah
memenggal leher temanmu. Rasulullah SAW mengulangi ucapan tersebut beberapa
kali. Sekiranya seseorang di antara kamu mesti memuji sahabatnya maka hendaklah
dia berkata aku kira si anu itu begini-begini, AllahSWTlah yang lebih
mengetahui berkenaan dirinya. Aku tidak memuji sesiapa pun di hadapan Allah
SWT. Aku menghitungnya (memujinya) begitu dan begini sekiranya dia memang
mengetahui hal itu. (Hadith diriwayatkan oleh Muslim).
Rasulullah SAW pernah memberikan penghargaan kepada Abu
Sufian bin Harab yang merupakan ketua kaum Quraisy dalam peristiwa pembukaan
Kota Makkah. Abu Sufian merupakan ketua musyrik Makkah yang inginkan kuasa dan
sanjungan, maka dari psikologinya Abu Sufian dapat ditawan dengan memberikan
penghargaan kepadanya. Dalam peristiwa Pembukaan Makkah, baginda telah
mengumumkan kepada semua penduduk musyrik Makkah yang inginkan keselamatan
supaya sentiasa berada di dalam masjid atau di dalam rumah sendiri atau berada
di dalam rumah Abu Sufian. Pada hal rumah sendiri dengan rumah Abu Sufian tidak
ada bezanya, tetapi pendekatan Rasulullah SAW itu telah menarik minat Abu
Sufian kepada agama Islam. Seperti dalam sabda baginda SAW;
Terjemahan: Barang siapa datang ke rumah Abu Sufyan, orang
itu selamat, barang siapa menutup pintu rumahnay orang itu selamat dan barang
siapa masuk ke dalam masjid orang itu juga selamat. (Hadith diriwayatkan oleh
Muslim).
Seterusnya sentiasalah memberikan ucapan terima kasih dengan
kehadiran tetamu dan sokongan yang diberikan oleh tetamu kepada program yang
diadakan oleh pihak tuan rumah. Apabila kehadiran mereka disusuli dengan ucapan
terima kasih maka menjadikan tetamu merasa bangga dan berbesar hati kerana
kehadirannya merupakan sesuatu yang dinanti-nantikan oleh tuan rumah. Dengan
itu juga tetamu tidak akan berasa terasing apabila berada dalam majlis yang
diadakan itu, kerana kehadirannya itu mendapat penghargaan.
Sesuatu yang kurang memuaskan daripada pihak tetamu
berkenaan bahasa pertuturan dan juga perangai mereka mungkin menjadikan pihak
tuan rumah tidak berpuas hati. Untuk menjaga ketenteraman dan keselesaan semua
pihak, pelayan atau tuan rumah dinasihatkan agar sentiasa bersabar dengan
kerenah mereka serta berikanlah kemaafan terhadap kesilapan yang mereka lakukan
itu.
Tetamu yang melakukan kesalahan atau kesilapan sama ada
sengaja atau tidak disengajakan, hendaklah diterima sebagai satu cabaran atau
ujian kepada pelayan atau tuan rumah dalam meningkatkan kualiti hospitaliti.
Elakkanlah daripada berlaku pertengkaran atau bertikam lidah dengan mereka,
sebaliknya sentiasalah mendengar perkara yang mereka ucapkan, mungkin segala
teguran yang dilontarkan oleh tetamu kepada tuan rumah atau aksi mereka yang
kurang menyenangkan itu mengandungi pengajaran kepada tuan rumah dalam usaha
meningkatkan lagi kualiti layanan mereka.
Jika berlaku pergaduhan antara sesama tetamu yang hadir,
maka pihak tuan rumah hendaklah mententeramkan mereka. Cuba alihkan pandangan
dan tumpuan mereka itu kepada sudut lain. Sering kali berlaku pergaduhan sesama
tetamu apabila mereka membincangkan soal-soal yang sensitif seperti persoalan
bangsa, keturunan, parti politik dan mengungkit perkara-perkara yang lepas.
Maka menjadi tanggungjawab pihak tuan rumah untuk mententeramkan keadaan
mereka.
Rasulullah SAW mententeramkan mereka dengan mengalihkan
tajuk pertengkaran mereka kepada sudut lain, tanpa mencampuri isi kandungan
pertengkaran itu, seperti menjelaskan berkenaan besarnya pengaruh syaitan dalam
menwujudkan pergaduhan antara sesama manusia, seperti dalam sebuah hadith;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Sulaiman bin Surad (RA)
katanya: Dua orang lelaki sedang bercaci maki di hadapan Rasulullah SAW. Salah
seorang daripada mereka matanya menjadi merah dan urat darah di lehernya
timbul. Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya aku tahu suatu kalimat yang
apabila ianya diucapkan maka apa yang beliau derita itu menjadi hilang, iaitu
“a ‘u zu bil la hi mi nasy syai ta nir ra jim” bermaksud: Aku berlindung dengan
Allah dari godaan syaitan yang terkutuk. Lelaki itu berkata: Apakah engkau
(baginda) melihat aku gila?. (Hadith diriwayatkan oleh al Bukhari).
Selain itu dalam usaha memberikan layanan kepada tetamu,
perkara pokok yang perlu diutamakan ialah menyediakan keperluan asas yang
mencukupi kepada tetamu. Dalam majlis jamuan umpamanya, hendaklah menyediakan
makanan yang mencukupi serta peralatan yang berkaitan. Jika makanan yang kurang
mencukupi atau peralatan yang tidak sesuai maka keadaan ini boleh memalukan
pihak tuan rumah.
Dalam Islam peralatan yang disediakan oleh Rasulullah SAW
untuk kegunaan tetamunya adalah secara sederhana mengikut kemampuan yang ada,
seperti menyediakan tempat duduk untuk tetamunya, menjamu minuman dari susu dan
roti untuk mereka.
Dari segi penginapan pula baginda Rasulullah SAW telah
menjadikan masjid sebagai tempat tetamunya berehat dan melelapkan mata.
Jika layanan itu dalam majlis-majlis jamuan, pertama sekali
setelah tetamu mengambil tempat, pihak tuan rumah atau pelayan akan menghampiri
tetamu dengan ucapan salam serta mengukirkan senyuman. Seterusnya dihulurkan
segelas air sejuk dengan segera sementara menantikan ketibaan tetamu-tetamu
lain atau sementara menantikan makanan lain dihidangkan.
Giliran layanan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW terhadap
tetamunya adalah mengikut kaedah lawan jam iaitu memberi layanan kepada mereka
yang berada di sebelah kanannya, kemudian kanan lagi dan seterusnya.
Apabila tetamu sudah tiba kesemuanya atau tepat pada
masanya, maka sajian dihidangkan. Layanan daripada tuan rumah yang sempurna
untuk tetamu ialah menyediakan makanan yang terbaik kepada tetamu. Oleh itu
jamuan yang dihidangkan biarlah berkualiti dan menyenangkan semua pihak untuk
menjamahnya, dengan ini terlaksanalah hospitaliti Islam dalam diri tuan rumah.
Setelah makanan dihidangkan maka layanan yang seterusnya
disusuli pula dengan membantu tetamu untuk membasuh tangan mereka.
Janganlah membiarkan mereka bersusah payah untuk membasuh
tangan. Seterusnya makanan yang telah berkurangan hendaklah ditambah lagi
sehingga tetamu benar-benar merasa kenyang dengan jamuan itu. Tuan rumah
sewajarnya memberikan laluan kepada semua tetamu untuk menikmati jamuan dengan
sempurna sebelum menjamu untuk diri sendiri. Rasulullah SAW sering kali
mengutamakan tetamu dahulu sehingga kesemuanya berasa kenyang barulah baginda
mendapatkan makanan itu untuk dirinya.
Jika tuan rumah makan bersama dengan tetamunya biarlah makan
itu semata-mata untuk menemani mereka, mungkin tetamu malu untuk makan
bersendirian. Sambil makan, tuan rumah digalakkan berbual-bual dengan perbualan
yang ringan, sambil melihat perkembangan juadah di hadapan. Tambahlah jika
makanan telah berkurangan.
Seandainya tuan rumah sudah rasa kenyang, janganlah membasuh
tangan, sebaliknya tunggulah dahulu sehingga tetamu selesai makan. Setelah
tetamu selesai makan, bantulah mereka dengan menyediakan air basuh tangan,
diakhiri dengan tuan rumah membasuh tangan sendiri.
Jika tetamu datang dengan tujuan mempelajari ilmu
pengetahuan atau sebagainya yang terpaksa memakan masa yang panjang, maka pihak
tuan rumah digalakkan bersedekah kepada mereka dengan menyediakan keperluan
asas seperti makanan dan minuman serta tempat penginapan.
Rasulullah SAW sering menerima tetamu dari dalam dan luar
negeri untuk mempelajari ilmu-ilmu agama. Baginda Rasulullah SAW telah
menyediakan tempat tinggal dan keperluan makanan dan minuman selagi mereka
berada di sana. Jika Rasulullah SAW tidak berkemampuan untuk menanggung kos
perbelajaan sara hidup mereka, baginda SAW akan memohon bantuan daripada
sahabat-sahabat yang sudi untuk melayani tetamu berkenaan.
Kehidupan zaman ini telah banyak berubah, tetamu tidak lagi
memerlukan kemudahan asas secara percuma daripada tuan rumah, sebaliknya segala
perbelanjaan atau kos sara hidup dari segi penyediaan makanan, minuman dan
penginapan dibiayai oleh tetamu sendiri. Yang masih diperlukan dalam situasi
hari ini ialah hospitaliti daripada pihak institusi berkenaan. Pihak institusi
hendaklah memastikan makanan dan minuman yang disediakan itu benar-benar bersih
sesuai dengan tuntutan syari‘at Islam, manakala tempat penginapan yang
disediakan itu hendaklah selamat digunakan dan mendapat penjagaan rapi daripada
pihak institusi berkenaan. Rasulullah SAW sentiasa melawat tetamunya pada waktu
malam, sambil mengucapkan salam kepada mereka yang belum melelapkan mata,
tetapi ucapan salam baginda itu tidak menyebabkan terjaga orang yang sedang
tidur. Setelah itu Rasulullah SAW terus pergi ke masjid untuk menunaikan
sembahyang malam.
Kini dalam pengendalian khidmat kaunter dengan lebih
berkualiti, Jabatan Perdana Menteri Malaysia (1991) telah menggariskan beberapa
langkah untuk dilaksanakan oleh staf seperti sentiasa memastikan keadaan
persekitaran berada dalam keadaan yang sentiasa bersih.
Begitulah juga pakaian pelayan juga kelihatan sentiasa
bersih dan kemas, memberikan perkhidmatan yang cekap dan tepat, menggunakan
perkataan yang bersopan semasa bercakap, melayani pelanggan mengikut giliran,
memberi layanan yang adil tanpa membeza-bezakan pelanggan, bersabar serta
bersedia menerima cadangan dan teguran, memberitahu dengan cara yang baik
kepada pelanggan yang telah melakukan kesilapan dan berikan sebab-sebab yang
munasabah kepada pelanggan terhadap sebarang kelewatan.
Selain itu hindarkanlah dari membiarkan pelanggan menunggu
tanpa sebab-sebab yang munasabah. Hindarkanlah dari melayani pelanggan secara
acuh tak acuh, membeza-bezakan pelanggan, memberi maklumat yang tidak tepat,
bertengkar dengan pelanggan. Membuang masa dengan berbual-bual di dalam
telefon. Memakai perhiasan yang berlebihan. Melakukan pekerjaan yang tidak
senonoh semasa bertugas seperti merokok, bersiul, bergelak ketawa dan
sebagainya.
6.4 Peringkat akhir perkhidmatan
Setelah tetamu menyelesaikan segala kehendak mereka, maka
tibalah pula saat perpisahan. Sebelum mereka berpisah, pihak tuan rumah
hendaklah menyediakan sedikit hadiah kepada mereka untuk dibawa pulang sebagai
buah tangan untuk menemui keluarga mereka.
Terdapat kalangan tetamu itu yang datang dari jauh dan ada
pula dari dekat. Jika tetamu berkenaan terpaksa menempuhi perjalanan yang jauh,
maka eloklah dibekalkan kepada mereka hadiah yang berupa makanan sebagai
bekalan dalam perjalanan.
Kebiasaannya Rasulullah SAW akan menyediakan hadiah yang
berupaka makanan, pakaian, wang emas atau perak dan sebagainya. Hadiah ini
merupakan suatu pemberian yang amat penting dari segi psikologi. Ia merupakan
sebagai salah satu hikmah dakwah Rasulullah SAW terhadap manusia pada masa itu.
Melalui hadiah ini ia juga berfungsi sebagai kenang-kenangan kepada tetamu
berkenaan supaya sentiasa mengingati baginda, seterusnya menguatkan pegangan
mereka terhadap Islam.
Antara hadiah-hadiah yang digemari oleh Rasulullah SAW
berbentuk minyak wangi. Minyak wangi merupakan satu hadiah yang mudah dibawa
dan murah harganya, tetapi nilai di sisi tetamu amatlah tinggi. Ingatan mereka
terhadap pemberi hadiah itu akan berkekalan selama-lamanya.
Setelah hadiah dibekalkan kepada tetamu, maka sampailah pula
kepada agenda terakhir iaitu keberangkatan pulang. Kebiasaan Rasulullah SAW
akan bangun mengiringi tetamunya sehingga ke muka pintu, serta tolong membuka
pintu untuk tetamunya itu.
Maka pertemuan itu diakhiri dengan berjabat tangan dan
mengucapkan salam. Jika tetamu itu ingin berjalan jauh, tuan rumah dibenarkan
memeluknya dan mengucup pada dahinya sebagai hadiah yang terakhir untuk mereka
berjalan pulang. Begitulah jika tetamu itu terdiri daripada ibu bapa atau anak
sendiri, sebagai tanda kasih sayang terhadap mereka digalakkan memeluk dan mengucup
sebagai tanda perpisahan.
Akhirnya pihak tuan rumah akan mendoakan kepada Allah SWT
untuk tetamunya supaya Allah SWT selamatkan mereka dalam perjalanan. Dengan itu
berakhirlah suatu kunjungan seorang tetamu dari mula pertemuan, hinggalah
saat-saat perpisahan.
6.5 KESIMPULAN
Pelaksanaan Rasulullah SAW dalam menyambut, melayani dan
mengiringi kepulangan tetamu mempunyai satu teknik yang dinamakan teknik kasih
sayang.
Berdasarkan sifat baginda yang mendalam berkenaan kasih
sayang dan pemurah itu, baginda dapat melayani sesiapa sahaja yang
mengunjunignya.
Dengan bersenjatakan senyuman manis ketika bertemu
tetamunya, membuatkan tetamunya terikat dan terpesona dengan wajah baginda SAW.
Ada daripada kalangan mereka yang tidak sanggup lagi berpisah dengan Rasulullah
SAW setelah bertemu dengan baginda. Hal ini kerana kualiti hospitaliti
Rasulullah SAW terhadap tetamunya amat hebat.
Berdasarkan praktik Rasulullah SAW dalam hospitaliti seperti
yang telah dibincangkan di atas, maka seluruh umat Islam kini berpeluang
mengambil manfaat atau pelajaran untuk dilaksanakan dalam kerjaya mereka.
Di samping itu Rasulullah SAW mengingatkan kepada umat
Islam, khususnya untuk para pengamal hospitaliti ini dalam aktiviti mereka
supaya berhati-hati iaitu melakukan segala kebaikan hendaklah didorong
semata-mata kerana perintah Allah SWT dan mencari keredaanNya. Perkara ini
telah ditegaskan di dalam sebuah hadith;
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Jundub al-‘Alaqiy (RA)
katanya: Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang (melakukan satu amalan) supaya
orang menghormatinya, Allah akan menunjukkan aibnya dan sesiapa yang (melakukan
suatu amalan kerana) ingin menunjuk-nunjuk kepada manusia, Allah akan
memperlihatkan kecacatannya. (Hadith diriwayatkan oleh Ahmad).
Hadith di atas juga menjelaskan bahawa dalam melaksanakan
hubungan sesama insan, dalam masa yang sama mereka juga diwajibkan melaksanakan
hubungan dengan Allah SWT. Dalam erti kata yang lain, hubungan sesama manusia
hendaklah didasarkan hubungan dengan Allah SWT.