Secara keseluruhannya terdapat tiga pokok persoalan yang
menjadi sasaran dalam buku ini yang telah dibahaskan dalam tujuh bab lalu iaitu
seperti berikut:-
a. Apakah yang dimaksudkan dengan konsep hospitaliti Islam?.
b. Bagaimanakah penerapannya secara amali yang dilakukan
oleh Nabi Muhammad SAW dan sahabat-sahabatnya?.
c. Apakah perbezaan antara Islam dengan konvensional dari
sudut konsep, prinsip dan amalan hospitaliti pada zaman ini?.
Sebagai huraian yang telah lalu maka berikut ini akan
dipaparkan rumusannya.
8.0 Konsep hospitaliti Islam
Di sini dapatlah dirumuskan bahawa hospitaliti Islam membawa
maksud: Mengutamakan etika dan etiket Islam dalam menyambut dan melayani tetamu
dengan sifat-sifat terpuji dan menghindarkan diri daripada sifat-sifat tercela
yang dilakukan semata-mata kerana kesedaran iman kepada Allah SWT.
Kesedaran etika dan etiket Islam adalah berteraskan
al-Qur’an dan al-Hadith yang mengajak manusia supaya menghubungkan tali
persaudaraan sesama Muslim khususnya dan umumnya kepada semua manusia, kerana
perhubungan itu amat penting demi kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
Di dalam al-Qur’an dan al-Hadith banyak menyentuh berkenaan
etika dan etiket dalam melayani tetamu. Walaupun ayat-ayat al-Qur’an dan
al-Hadith yang menjelaskan berkenaan hospitaliti secara umum, tetapi sudah
mencukupi dijadikan asas dan sumber kepada disiplin hospitaliti ini.
Di dalam al-Qur’an dan al-Hadith juga telah menjelaskan
bahawa asas Akidah dan Syariah merupakan unsur utama dalam menentukan kesempurnaan
Akhlak seterusnya membantu meningkatkan kualiti etiket hos dalam melayani
pelanggan atau tetamu mereka.
Oleh yang demikian seseorang Muslim dapat meningkatkan nilai
keimanan dan ketakwaan mereka kepada Allah SWT sebagai hasil peningkatan
kualiti hospitalitinya dalam melayani tetamu atau pelanggan mereka.
Segala permasalahan mereka yang berkait dengan hospitaliti
dapat diselesaikan dengan merujuk kepada dua sumber asas pegangan umat Islam
iaitu al-Qur’an dan al-Hadith Rasulullah SAW.
Walaupun menurut pandangan konvensional, akal dan kajian
sains sudah mencukupi, namun begitu pada hakikatnya akal dan kajian sains itu
tidaklah bersifat sempurna. Hanya sistem Allah SWT sahaja yang sempurna untuk
dijadikan rujukan dan panduan. Namun terdapat ruang yang cukup luas di dalam
Syari‘at Islam dalam menggunakan akal fikiran dan pengalaman insan selagi tidak
bercanggah dengan wahyu ilahi.
Seterusnya dalam buku ini telah dirumuskan pengertian
“tetamu” atau “pelanggan” itu mencakupi semua pengunjung yang terdiri daripada
keluarga sendiri seperti ibu bapa, suami, isteri, anak, cucu dan sebagainya,
termasuklah jiran, anak yatim, fakir, miskin, kanak-kanak dan seterusnya
seluruh masyarakat sama ada Muslim atau pun bukan Muslim. Mereka semua berhak
mendapat layanan sebagai seorang tetamu atau pelanggan.
Dalam melayani tetamu atau pelanggan terdapat beberapa
peringkat layanan yang telah dikenal pasti iaitu menyambut kehadiran mereka,
mengucapkan salam, dipersilakan masuk dan mengambil tempat duduk, diberi
peluang berehat sebelum berurusan, memberi layanan terbaik dalam perkhidmatan
(prosesan) sebagai mana yang diperlukan, disediakan makanan dan minuman,
memberi layanan di meja makan serta mengakhiri kunjungan itu dengan mengiringi
kepulangan mereka dengan hadiah.
8.1 Amalan Nabi SAW dalam hospitaliti
Mengikut tradisi amalan Rasulullah SAW sering kali menyambut
tetamu dengan ucapan salam. Jika tetamu atau pelanggan memulakan salam, baginda
mengajarkan supaya menjawab salam itu biarlah dengan cara yang paling baik atau
jawapan yang sama dengannnya.
Seterusnya digalakkan menyambut tetamu dengan berjabat
tangan. Dalam berjabat tangan hendaklah dilakukan bersungguh-sungguh tanda
kemesraan dan keikhlasan. Demikianlah yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW.
Kesungguhan atau tidak dalam berjabat tangan itu menggambarkan segala-galanya
berkenaan perhubungan mereka. Walau bagaimanapun berjabat tangan antara lelaki
dengan perempuan adalah dilarang menurut hukum syari‘, kecuali muhrim.
Jika tetamu itu berkunjung ke rumah kediaman maka sering
kali baginda Rasulullah SAW menjamu mereka dengan makanan dan minuman secara
percuma, serta melayani mereka di tempat makan. Jika tetamu memerlukan tempat
penginapan maka baginda akan menyediakan tempat penginapan. Mengikut ajaran
Islam menjadi tanggungjawab tuan rumah memelihara keselamatan diri tetamu
selagi mereka berada di sana.
Pada akhir pertemuan Rasulullah SAW sentiasa berusaha
menyediakan hadiah yang sama ada berupa wang emas, wang perak, pakaian, makanan
atau sebagainya untuk tetamunya sewaktu berpisah. Perbuatan ini adalah salah
satu sunnah Rasulullah SAW yang sering dilakukan oleh baginda. Hadiah berfungsi
menjadikan tetamu atau pelanggan sentiasa mengingati dan menjadi
kenang-kenangan pada hari-hari yang akan datang.
Semasa Rasulullah SAW melayani tetamu baginda sentiasa
mengutamakan dengan sifat-sifat yang mulia seperti mengukirkan senyuman, cepat
bertindak menyelesaikan masalah tetamunya, pemurah, kasih sayang, belas
kasihan, adil, amanah, sabar, syukur, tawakkal, pemaaf, bersopan santun dalam
berbahasa dan sebagainya.
Rasulullah SAW sentiasa menghindarkan diri daripada bersikap
negatif terhadap tetamunya seperti menghindarkan diri daripada bermasam muka,
berpaling muka, lambat memberi layanan, bakhil, khianat, dengki, pemarah,
membazir, bosan, berperangai kasar, membebankan diri dalam melayani tetamu,
terburu-buru, buruk sangka, buruk bicara, materialistik, bermuka-muka, tidak
peka dengan soal-soal semasa, sombong dan sebagainya.
Rasulullah SAW menyambut kedatangan tetamu dengan pantas
tanpa berlengah-lengah, serta mengucapkan salam. Apabila baginda berjabat
tangan, dilakukan dengan bersungguh-sungguh tanda kemesraan. Baginda tidak
menarik tangan sebelum tatamunya menarik terlebih dahulu. Jika tetamu itu
datang dari jauh dan lama tidak berjumpa baginda akan berpelukan. Manakala
terhadap tetamu wanita baginda hanya mengucapkan salam sahaja, tanpa berjabat
tangan.
Rasulullah SAW sentiasa memperkenalkan diri kepada tetamunya
dan meminta tetamunya memperkenalkan diri jika masing-masing tidak mengenali.
Keadaan ini mendorong kepada saling berkenal-kenalan antara satu sama lain.
Dalam pergaulan dengan tetamu, Rasulullah SAW sentiasa
menjaga aurat dan sentiasa menundukkan pandangan terhadap tetamunya yang
wanita. Penekanan adalah lebih menumpukan kepada menutupkan aurat bagi kaum
wanita dan menundukkan pandangan bagi kaum lelaki.
Dalam pergaulan dengan tetamu, Rasulullah SAW lebih banyak
tersenyum dan sentiasa mendengar tetamunya berbicara. Apabila berkata-kata,
baginda sering menggunakan perkataan yang baik dan lemah lembut tetapi tegas.
Rasulullah SAW sentiasa memudahkan semua urusan. Dalam erti
kata yang lain, baginda tidak pernah menyulitkan semasa berurusan dengan
tetamunya.
Semasa melayani tetamu, Rasulullah SAW lebih mengutamakan
hubungan persaudaraan sesama Muslim dan berbaik-baik dengan mereka yang bukan
Muslim.
Apabila memberi layanan, Rasulullah SAW lebih mengutamakan
tetamunya daripada dirinya sendiri, terutamanya dalam soal memberikan jamuan
makan dan minum. Mengutamakan orang lain daripada diri sendiri adalah merupakan
salah satu sunnah nabi SAW
Etiket layanan Rasulullah SAW terhadap tetamunya adalah
sebagai kesan kebaikan, keagungan dan kesempurnaan akhlak yang terdapat dalam
diri baginda. Dalam erti kata yang lain, kejayaan layanan terhadap tetamu
adalah bergantung kepada kesempurnaan akhlak yang terdapat dalam diri baginda
sendiri. Allah SWT telah mengakui kesempurnaan akhlak baginda Rasulullah SAW
dan boleh dijadikan contoh teladan kepada seluruh umat manusia sebagai mana
dalam firmanNya;
Terjemahan: Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak
yang amat mulia. (Surah al-Qalam 68: 4).
Terjemahan: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri
Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa
mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula
menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).
(Surah al-Ahzab 33: 21).
Kesan dari pendidikan hospitaliti yang telah diperkenalkan
oleh Rasulullah SAW dalam kalangan sahabat telah melahirkan satu generasi yang
benar-benar dapat melaksanakan hospitaliti Islam, aktif melayani tetamu secara
efektif, bukan sahaja terhadap sesama Muslim malah termasuk juga mereka yang
tidak Muslim.
Apabila ajaran Islam berkembang pesat, idea hospitaliti ini
terus berkembang dalam masyarakat dunia sama ada di timur atau barat. Seiringan
dengan itu hospitaliti Islam telah tersebar ke seluruh Nusantara bersama-sama
ajaran Islam yang dikembangkan oleh para mubaligh hingga membentuk masyarakat
Melayu yang kaya dengan adab dan sopan santun, khususnya dalam menyambut dan melayani
tetamu.
8.2 Perbezaan Hospitaliti Islam Hospitaliti kini
Mengikut pandangan Islam, konsep hospitaliti Islam adalah
berdasarkan kepada keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.
Akibat dari rasa kesyukuran kepada Allah SWT yang mencipta
dan memelihara mereka maka sedikit pengorbanan diberikan kepada tetamu yang
memerlukan bantuan dan pertolongan.
Walaupun pengorbanan yang dicurahkan itu tidak mendapat
bayaran yang setimpal dari tetamu, mereka dijanjikan ganjaran di hari akhirat.
Berbeza konsep hospitaliti konvensional yang melayani tetamu
berdasarkan kepada kemesraan sesama insan. Sesuatu pengorbanan yang dilakukan
kepada tetamu adalah semata-mata rasa perikemanusiaan untuk kehidupan di dunia
semata-mata dan tidak ada kaitan dengan hari akhirat.
Apabila ditinjau dari sudut sumber ilmu pengetahuan dalam
hospitaliti ini, bagi pandangan Islam ia merujuk kepada al-Qur’an dan
al-Hadith. Walaupun al-Qur’an dan al-Hadith tidak menyebut secara khusus
mengenai hospitaliti ini, tetapi asasnya cukup kuat dan mencukupi dalam
menangani permasalahan yang timbul dalam disiplin hospitaliti.
Sementara konsep hospitaliti kovensional adalah berdasarkan
kepada epistemologi dan aksiologi sekular yang tidak berdasarkan kepada wahyu.
Sebaliknya sumber pengetahuan dan nilai berkenaan hospitaliti adalah
berdasarkan kepada fikiran, kajian sains, pengalaman dan warisan etika yang
telah ada dalam dunia Barat.
Dari segi objektif hospitaliti Islam adalah bertitik tolak
dari tujuan manusia dilahirkan di muka bumi iaitu beribadat kepada Allah SWT
serta memakmurkan muka bumi dengan berpandukan kepada peraturan yang telah
ditetapkanNya. Dalam erti kata yang lain kehidupan manusia di muka bumi ini
adalah semata-mata melaksanakan amanah Allah SWT yang telah melantik manusia
sebagai khalifah di muka bumi.
Kejayaan atau kegagalan manusia dalam melaksanakan amanah
Allah SWT itu bergantung kepada sejauh mana mereka dapat melaksanakan Syariah
yang telah ditetapkan itu. Oleh kerana tetamu merupakan amanah dari Allah SWT,
maka wajar dilayan sebaik mungkin demi memastikan kebajikan, kesejahteraan dan
keselamatan mereka terjamin.
Berbeza dengan hospitaliti konvensional yang mempunyai
berbagai-bagai objektif seperti bertujuan untuk memaksimumkan keuntungan atau
didorong oleh keinginan memberi sumbangan kepada masyarakat.
Mereka yang menganut fahaman humanisme akan menjadikan
sumbangan masyarakat sebagai objektif sementara mereka yang berkonsepkan
utiliti pula menjadikan keuntungan dan kekayaan sebagai objektif hospitaliti
tanpa mengambil kira hukum dan keselamatan tetamu.
Menyentuh persoalan Syariah, hospitaliti Islam dibekalkan
dengan peraturan-peraturan tertentu demi keselamatan (maslahah) semua pihak
sama ada tuan rumah, tetamu atau orang awam. Oleh itu hospitaliti Islam telah
menggariskan berkenaan berbagai-bagai peraturan seperti peraturan bertutur,
berpakaian, pergaulan, protokol, etiket, makanan, minuman, kawalan keselamatan
dan sebagainya. Semua unsur ini telah disampaikan oleh Rasulullah SAW dari
sudut hukum wajib, sunat, haram, makruh dan harus.
Seterusnya, hospitaliti Islam didasarkan kepada nilai akhlak
yang kukuh berpandukan kepada al-Qur’an dan al-Hadith. Allah SWT telah
menanamkan dan menghiasi baginda Rasulullah SAW dengan akhlak yang mulia.
Dengan kesempurnaan akhlak itu, baginda SAW telah mendidik para sahabat
sehingga membentuk satu generasi yang berakhlak mulia keseluruhannya. Sistem
akhlak yang telah disemai di dalam diri setiap sahabat itu telah memperlihatkan
suatu kesatuan akhlak.
Dalam erti kata yang lain, sistem akhlak Islam adalah tetap,
sempurna dan tidak berubah-ubah. Oleh itu layanan yang ditunjukkan oleh para
sahabat kepada tetamu mereka adalah suatu layanan yang sama dan tidak ada
percanggahan di antara satu sama lain.
Bebeza sistem etika Aristotle dan humanisme yang sentiasa
terdapat percanggahan terutamanya menyentuh persoalan nilai. Sumber niliai
etika hanyalah berpandukan kepada fikiran, pengalaman manusia yang tidak
berpandukan kepada wahyu. Sementara dalam praktik masyarakat jarang mengikut
sistem etika berkenaan, tetapi kebanyakannya mewarisi etika yang diamalkan oleh
ibu bapa mereka. Apabila memperkatakan berkenaan ganjaran, apa yang diharapkan
hanyalah ganjaran yang berbentuk hadiah-hadiah dan pujian daripada majikan.
Maka keadaan ini tidak akan ada kekuatan untuk mengajak mereka beretika mulia
secara menyeluruh.