1.0 Pendahuluan
Akhlak merupakan kandungan ajaran Islam yang paling penting.
Selaras dengan itu Nabi Muhammad SAW telah diutuskan untuk menyempurnakan
akhlak yang mulia. Dengan perkataan yang lain, Islam dan Akhlak tidak dapat
dipisahkan. Hospitaliti merupakan sebahagian daripada akhlak yang melibatkan
hubungan sesama manusia yang ditekankan oleh baginda Rasulullah SAW.
Namun begitu sepanjang sejarah umat Islam tidak selalunya
menepati piawaian akhlak yang terkandung dalam ajaran Islam. Lebih-lebih lagi
amalan hospitaliti pada zaman moden ini telah bertukar wajah daripada pelayanan
baik kepada tetamu, menjadi industri melayani tetamu yang lebih bersifat
komersial. Apabila keadaan ini berlaku, ia memerlukan etika tersendiri.
Dalam situasi ini industri yang melibatkan hospitaliti juga
sektor-sektor lain, mahu tidak mahu sesetengah daripada kalangan masyarakat
Islam telah menerima pakai etika yang lazim pada peringkat antarabangsa. Pada
hal di dalam khazanah Islam penuh dengan ajaran dan garis panduan berkenaan
hubungan sesama manusia umumnya dan hospitaliti khususnya.
Khazanah yang amat bernilai itu dapat dikatakan belum
diterokai sepenuhnya. Kini dalam kalangan cendikiawan Muslim sendiri telah
timbul kesedaran berkenaan betapa perlunya difikirkan semula penerapan
nilai-nilai Islam dalam segala bidang kehidupan.
Kesedaran ini timbul bersama kesedaran untuk kembali kepada
ajaran Islam secara menyeluruh yang bertitik tolak dari kesedaran terhadap ilmu
pengetahuan.
Kini dalam era globalisasi umat Islam sedang mencari-cari
konsep yang menyeluruh untuk diterapkan dalam perkhidmatan hospitaliti.
Dalam hubungan ini kebiasaannya mereka menggunapakai hampir
seluruh prinsip dan amalan yang lazim di peringkat antarabangsa. Oleh sebab itu
percanggahan dengan nilai-nilai agama Islam mungkin tak dapat dielakkan. Dengan
kata lain dalam kalangan umat Islam yang terlibat secara langsung dengan
industri hospitaliti ini terutama dalam perhotelan dan pelancongan masih kabur
berkenaan konsep dan amalan secara Islam.
1.1 Hospitaliti kini.
Dalam zaman moden ini pengajian berkenaan hospitaliti ini
berkembang pesat dalam kalangan masyarakat bukan Muslim. Perkembangan berkenaan
bukan sekadar dalam pengurusan perhotelan dan pemakanan malah meliputi
institusi-instiusi lain. Ia diurus dan dikendalikan dengan berbagai teknik dan
gaya di dalam memberi layanan kepada tetamu atau pelanggan.
Hari ini industri hospitaliti diuruskan dengan lebih
sistematik yang sekurang-kurangnya mempunyai tiga objektif umum:-
1. Memastikan seseorang tetamu itu berasa dialu-alukan.
Hospitaliti memerlukan sekurang-kurangnya dua perkara iaitu
akhlak baik di pihak organisasi terhadap tetamu dan akhlak baik sesama pekerja
dalam melayani tetamu iaitu saling melakukan akhlak baik antara satu sama lain.
2. Memastikan peralatan dalam dalam keadaan baik.
Antaranya sajian makanan yang disediakan hendaklah mengikut
masa dan menu yang telah ditetapkan. Memastikan kebersihan bilik penginapan.
Umumnya sistem hospitaliti memerlukan kerja yang mencukupi yang mana pengurus
sentiasa memastikan semuanya berjalan dengan lancar.
3. Memastikan semuanya berjalan dengan lancar serta
memperolehi keuntungan.
Restoren dan hotel beroperasi adalah meaggunakan kos, oleh
itu sebarang kos patutlah dibayar kembali. Ia tidak seperti badan kebajikan
yang membelanjakan untuk keuntungan yang kosong.
Pada hari ini industri hospitaliti telah berkembang maju
dalam beberapa bidang, seperti dalam perniagaan restoran, penginapan dan
pelancongan.
Aktiviti yang utama dalam industri hospitaliti termasuklah
hotel, motel, homestay, rumah rehat, restoran, cafe, snek bar, kelab malam dan
kantin.
Kesemuanya ini dilakukan adalah untuk mendapatkan
keuntungan. Sementara aktiviti sampingan seperti bekerja dalam pelancongan,
sajian untuk kebajikan, pengagihan makanan secara runcit, pejabat pengurusan
sajian dan perikhidmatan dalaman, dilakukan kadang-kadang untuk tujuan mencari
keuntungan dan kadang-kadang bukan untuk tujuan mencari keuntungan, sebaliknya
sebagai kebajikan sesebuah oraganisasi.
Perniagan restoran mula diperkenalkan pada awal abad ke 18M.
Kini ia mendapat tempat meluas dalarn masyarakat. Penduduk Amerika Utara
membelanjakan 43.5% dari perbelanjaan mereka untuk makan di luar rumah.
Restoran memberi dua perkhidmatan, iaitu layanan dan makanan.
Layanan yang baik ialah memperlihatkan sebagai tanda
persahabatan, ramah dan senyuman. Manakala sajian yang baik antara lain tidak
memerlukan menunggu lama dan tidak berbaris panjang untuk mendapatkan perkhidmatan.
Di sana terdapat berbagai bentuk pemiagaan restoran seperti
take-out, drive-through, fast food, family restaurant, pizza restaurant,
franchise dan sebagainya. Oleh itu wujud pula perlumbaan dalam industri
hospitaliti sama ada untuk meningkatkan bentuk layanan, mempelbagaikan hidangan
atau memperkenalkan keluaran atau barangan baru (new product).
Manakala dalam penginapan pula terdapat berbagai istilah
tempat penginapan yang digunakan seperti hotel, motel, motor hotel, homestay
dan airport motor hotel.
Penginapan di hotel terdapat beberapa kategori seperti
full-sevice, economy, all-suites, resorts dan covention hotels. Berbagai
kemudahan disediakan, lebih-lebih lagi apabila mereka bersaing sesama sendiri.
Maka berbagai-bagai kemudahan tambahan disediakan seperti
sarapan percuma, dilengkapkan pula dengan restoran terkemuka dengan diadakan
pengawal pintu, disediakan kemudahan kesihatan (fitness), kolam renang, ruang
senaman, sistem tempahan dan sebagainya.
Sementara itu industri hospitaliti amat diperlukan kepada
pelancong. Sama ada restoran atau pun hotel pengunjungnya adalah pelancong.
Secara kasar lebih kurang 25% perkhidmatan makanan dilanggan oleb pelancong. Di
Amerika pada tahun 1992 seramai 6 billion pengunjung iaitu pertambahan sebanyak
8.5% berbanding tahun 1991.
Di antara sebab manusia melancong ialah tujuan bekerja dan
hiburan. Sementara faktor hiburan adalah lebih utama. Di samping itu terdapat
juga melancong untuk tujuan agama. Ada juga bertujuan untuk bertukar cuaca dan
melihat kesan-kesan sejarah.
Dijangkakan bahawa industri hospitaliti akan berkembang
cepat. Sementara pekerja terutamanya golongan muda kian berkurangan. Wanita
pula ramai yang minat bekerja di luar rumah. Menyebabkan pendapatan keluarga
bertambah yang datangnya dari dua pihak suami dan isteri.
Bolehlah dikatakan bahawa industri hospitaliti pada masa
depan ditentukan oleh pelanggan. Iaitu keperluan pelanggan terhadap
perkhidmatan dan barangan meningkat. Di mana permintaan bergantung kepada
faktor pertambahan pelanggan, kecenderungan penduduk, jumlah pendapatan, tahap
pendidikan, perubahan budaya dan sebagainya.
Dalam membincangkan hospitaliti dari perspektif Islam
terdapat beberapa perkara yang akan dibincangkan antaranya ialah hubungan
hospitaliti Islam dengan asas ajaran Islam.
Rasulullah SAW adalah sebagai model hospitaliti. Penghayatan
sahabat dan tabi‘in dalam hospitaliti islam dan unsur al-Targhib (baik) dan
al-Tarhib (buruk) dalam hospitaliti Islam yang menekankan kepada amalan yang
terkandung di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.
Secara umumnya hospitaliti Islam dapat dirumuskan semasa
melayani tetamu itu dilihat dalam tiga aspek utama:-
a. Layanan di pintu masuk (sambutan).
b. Layanan dalam perkhidmatan (prosesan).
c. Layanan di pintu keluar (akhir perkhidmatan).
Oleh itu dapatlah didefiniskan bahawa Hospitaliti Islam
ertinya melayani tetamu semasa peringkat sambutan, prosesan dan di pintu keluar
berdasarkan sumber utama al-Qur’an dan al-sunnah .