PENGENALAN HOSPITALITI ISLAM


1.0 Pendahuluan

Akhlak merupakan kandungan ajaran Islam yang paling penting. Selaras dengan itu Nabi Muhammad SAW telah diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia. Dengan perkataan yang lain, Islam dan Akhlak tidak dapat dipisahkan. Hospitaliti merupakan sebahagian daripada akhlak yang melibatkan hubungan sesama manusia yang ditekankan oleh baginda Rasulullah SAW.

Namun begitu sepanjang sejarah umat Islam tidak selalunya menepati piawaian akhlak yang terkandung dalam ajaran Islam. Lebih-lebih lagi amalan hospitaliti pada zaman moden ini telah bertukar wajah daripada pelayanan baik kepada tetamu, menjadi industri melayani tetamu yang lebih bersifat komersial. Apabila keadaan ini berlaku, ia memerlukan etika tersendiri.

Dalam situasi ini industri yang melibatkan hospitaliti juga sektor-sektor lain, mahu tidak mahu sesetengah daripada kalangan masyarakat Islam telah menerima pakai etika yang lazim pada peringkat antarabangsa. Pada hal di dalam khazanah Islam penuh dengan ajaran dan garis panduan berkenaan hubungan sesama manusia umumnya dan hospitaliti khususnya.

Khazanah yang amat bernilai itu dapat dikatakan belum diterokai sepenuhnya. Kini dalam kalangan cendikiawan Muslim sendiri telah timbul kesedaran berkenaan betapa perlunya difikirkan semula penerapan nilai-nilai Islam dalam segala bidang kehidupan.

Kesedaran ini timbul bersama kesedaran untuk kembali kepada ajaran Islam secara menyeluruh yang bertitik tolak dari kesedaran terhadap ilmu pengetahuan.

Kini dalam era globalisasi umat Islam sedang mencari-cari konsep yang menyeluruh untuk diterapkan dalam perkhidmatan hospitaliti.

Dalam hubungan ini kebiasaannya mereka menggunapakai hampir seluruh prinsip dan amalan yang lazim di peringkat antarabangsa. Oleh sebab itu percanggahan dengan nilai-nilai agama Islam mungkin tak dapat dielakkan. Dengan kata lain dalam kalangan umat Islam yang terlibat secara langsung dengan industri hospitaliti ini terutama dalam perhotelan dan pelancongan masih kabur berkenaan konsep dan amalan secara Islam.

1.1 Hospitaliti kini.

Dalam zaman moden ini pengajian berkenaan hospitaliti ini berkembang pesat dalam kalangan masyarakat bukan Muslim. Perkembangan berkenaan bukan sekadar dalam pengurusan perhotelan dan pemakanan malah meliputi institusi-instiusi lain. Ia diurus dan dikendalikan dengan berbagai teknik dan gaya di dalam memberi layanan kepada tetamu atau pelanggan.

Hari ini industri hospitaliti diuruskan dengan lebih sistematik yang sekurang-kurangnya mempunyai tiga objektif umum:-

1. Memastikan seseorang tetamu itu berasa dialu-alukan.
Hospitaliti memerlukan sekurang-kurangnya dua perkara iaitu akhlak baik di pihak organisasi terhadap tetamu dan akhlak baik sesama pekerja dalam melayani tetamu iaitu saling melakukan akhlak baik antara satu sama lain.

2. Memastikan peralatan dalam dalam keadaan baik.
Antaranya sajian makanan yang disediakan hendaklah mengikut masa dan menu yang telah ditetapkan. Memastikan kebersihan bilik penginapan. Umumnya sistem hospitaliti memerlukan kerja yang mencukupi yang mana pengurus sentiasa memastikan semuanya berjalan dengan lancar.

3. Memastikan semuanya berjalan dengan lancar serta memperolehi keuntungan.
Restoren dan hotel beroperasi adalah meaggunakan kos, oleh itu sebarang kos patutlah dibayar kembali. Ia tidak seperti badan kebajikan yang membelanjakan untuk keuntungan yang kosong.

Pada hari ini industri hospitaliti telah berkembang maju dalam beberapa bidang, seperti dalam perniagaan restoran, penginapan dan pelancongan.

Aktiviti yang utama dalam industri hospitaliti termasuklah hotel, motel, homestay, rumah rehat, restoran, cafe, snek bar, kelab malam dan kantin.

Kesemuanya ini dilakukan adalah untuk mendapatkan keuntungan. Sementara aktiviti sampingan seperti bekerja dalam pelancongan, sajian untuk kebajikan, pengagihan makanan secara runcit, pejabat pengurusan sajian dan perikhidmatan dalaman, dilakukan kadang-kadang untuk tujuan mencari keuntungan dan kadang-kadang bukan untuk tujuan mencari keuntungan, sebaliknya sebagai kebajikan sesebuah oraganisasi.

Perniagan restoran mula diperkenalkan pada awal abad ke 18M. Kini ia mendapat tempat meluas dalarn masyarakat. Penduduk Amerika Utara membelanjakan 43.5% dari perbelanjaan mereka untuk makan di luar rumah. Restoran memberi dua perkhidmatan, iaitu layanan dan makanan.

Layanan yang baik ialah memperlihatkan sebagai tanda persahabatan, ramah dan senyuman. Manakala sajian yang baik antara lain tidak memerlukan menunggu lama dan tidak berbaris panjang untuk mendapatkan perkhidmatan.

Di sana terdapat berbagai bentuk pemiagaan restoran seperti take-out, drive-through, fast food, family restaurant, pizza restaurant, franchise dan sebagainya. Oleh itu wujud pula perlumbaan dalam industri hospitaliti sama ada untuk meningkatkan bentuk layanan, mempelbagaikan hidangan atau memperkenalkan keluaran atau barangan baru (new product).

Manakala dalam penginapan pula terdapat berbagai istilah tempat penginapan yang digunakan seperti hotel, motel, motor hotel, homestay dan airport motor hotel.

Penginapan di hotel terdapat beberapa kategori seperti full-sevice, economy, all-suites, resorts dan covention hotels. Berbagai kemudahan disediakan, lebih-lebih lagi apabila mereka bersaing sesama sendiri.

Maka berbagai-bagai kemudahan tambahan disediakan seperti sarapan percuma, dilengkapkan pula dengan restoran terkemuka dengan diadakan pengawal pintu, disediakan kemudahan kesihatan (fitness), kolam renang, ruang senaman, sistem tempahan dan sebagainya.

Sementara itu industri hospitaliti amat diperlukan kepada pelancong. Sama ada restoran atau pun hotel pengunjungnya adalah pelancong. Secara kasar lebih kurang 25% perkhidmatan makanan dilanggan oleb pelancong. Di Amerika pada tahun 1992 seramai 6 billion pengunjung iaitu pertambahan sebanyak 8.5% berbanding tahun 1991.

Di antara sebab manusia melancong ialah tujuan bekerja dan hiburan. Sementara faktor hiburan adalah lebih utama. Di samping itu terdapat juga melancong untuk tujuan agama. Ada juga bertujuan untuk bertukar cuaca dan melihat kesan-kesan sejarah.

Dijangkakan bahawa industri hospitaliti akan berkembang cepat. Sementara pekerja terutamanya golongan muda kian berkurangan. Wanita pula ramai yang minat bekerja di luar rumah. Menyebabkan pendapatan keluarga bertambah yang datangnya dari dua pihak suami dan isteri.

Bolehlah dikatakan bahawa industri hospitaliti pada masa depan ditentukan oleh pelanggan. Iaitu keperluan pelanggan terhadap perkhidmatan dan barangan meningkat. Di mana permintaan bergantung kepada faktor pertambahan pelanggan, kecenderungan penduduk, jumlah pendapatan, tahap pendidikan, perubahan budaya dan sebagainya.

Dalam membincangkan hospitaliti dari perspektif Islam terdapat beberapa perkara yang akan dibincangkan antaranya ialah hubungan hospitaliti Islam dengan asas ajaran Islam.

Rasulullah SAW adalah sebagai model hospitaliti. Penghayatan sahabat dan tabi‘in dalam hospitaliti islam dan unsur al-Targhib (baik) dan al-Tarhib (buruk) dalam hospitaliti Islam yang menekankan kepada amalan yang terkandung di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.

Secara umumnya hospitaliti Islam dapat dirumuskan semasa melayani tetamu itu dilihat dalam tiga aspek utama:-

a. Layanan di pintu masuk (sambutan).
b. Layanan dalam perkhidmatan (prosesan).
c. Layanan di pintu keluar (akhir perkhidmatan).

Oleh itu dapatlah didefiniskan bahawa Hospitaliti Islam ertinya melayani tetamu semasa peringkat sambutan, prosesan dan di pintu keluar berdasarkan sumber utama al-Qur’an dan al-sunnah .